۹۷/۰۳/۱۲ چاپ ایمیل و پی دی اف
چگونه مهربانی خدا را باور کنیم؟/ ج8 - قسمت دوم

:beginner::beginner:چطور با کمک فضای مجازی که انسان‌ها را تنهاتر کرده، از تنهایی دربیاییم؟

شناسنامه:

دنیای مدرن، انسان‌ها را تنهاتر کرده؛ چه کنیم از این تنهایی در بیاییم؟/ با وسایل ارتباط‌جمعی و شبکه‌های اجتماعی، می‌خواهند انسان‌ها را تنها و ضعیف کنند؛ اما تک‌تک ما می‌توانیم در این فضا قدرت‌نمایی کنیم!/ میلیون زائر اربعین می‌توانند موضوعات متناسب با امام‌حسین(ع) را در فضای مجازی تبدیل به داغ‌ترین موضوعات کنند/ هرچه امکان گناه بیشتر می‌شود امکان ثواب هم بیشتر می‌شود/ هیچ‌وقت امکان خدمت به دین و امام زمان (ع) این‌قدر برای همه ارزان و مؤثر نبوده!قدرت‌های رسانه‌ای دنیا در فضای مجازی «مردم‌نمایی» می‌کنند؛ موضوعات ساختگی را «مردمی» نشان می‌دهند/ تروریست‌هایی که آدم می‌کشتند، الان پای موبایل‌ها نشسته‌اند و هشتگ می‌زنند!

در ادامه بخش‌هایی از هشتمین شب سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان در مسجد امام صادق(ع) با موضوع «چگونه مهربانی خدا را باور کنیم؟» را به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیان معنوی می‌خوانید:

:pushpin:

  • «احساس تنهایی انسان در دنیا» یکی از عواملی است که موجب می‌شود مهربانی خدا را باور نکند. ضمن اینکه امروزه دنیای مدرن هم انسان‌ها را تنهاتر کرده است، چه کنیم از این تنهایی در بیاییم؟ یکی از امکانات ما فضاهای عمومی(مثل مسجد و هیئت) است. ولی ما بلد نیستیم از فضاهای عمومی‌مان خوب استفاده کنیم، امام حسن‌ مجتبی‌(ع) فرمود: یکی از فوائد مسجد، رفیق پیداکردن است؛ وقتی که همه می‌آیند و در کنار هم، رو به یک قبله نماز می‌خوانند فرصت خوبی برای پیداکردن رفیق است. اما خیلی‌ها در این فضاها رفیق پیدا نمی‌کنند، چون پیش‌بینی‌های لازم برای رفاقت انجام نشده است.
  • یکی از عوامل تنهایی انسان در دنیای مدرن، گسترش فضای مجازی و ابزار ارتباطی مثل موبایل و اینترنت است. اگر این عوامل، بد هستند و ما را تنها کرده‌اند، اما یک جنبۀ خوب هم دارند و امکاناتی برای ما فراهم کرده‌اند که قبلاً وجود نداشت.
  • دنیای عجیبی است؛ هرچه امکان گناه بیشتر می‌شود امکان ثواب هم بیشتر می‌شود. هیچ‌وقت امکان خدمت به دین و امام زمان (عج) این‌قدر برای همه ارزان و مؤثر نبود! در بعضی از کشورها چندین هزار نفر (در قالب ارتش‌های سایبری) حقوق می‌گیرند و موبایل در دست‌شان هست و مأموریت دارند که مثلاً یک‌دفعه‌ای فلان هشتگ یا موضوع را داغ کنند؛ هرکدام از اینها یک طنین و تکراری هم دارند و در مجموع می‌توانند کار بزرگی انجام دهند. در حالی که این فقط یک سازمان است نه مردم!
  • سازمان‌یافته‌ترین گروه علیه کشور ما، مجاهدین خلق هستند، تروریست‌هایی که آدم می‌کشتند، الان نشسته‌اند پای موبایل‌های‌شان. هر فعالیتی انجام بدهید حداقل دو هزار نفر می‌ریزند سرت، کسی را که به نفع‌شان است حسابی تشویق می‌کنند، طرف می‌گوید چقدر تحویلم گرفتند! تو را که حزب‌اللهی‌گری می‌کنی، تحقیر و توهین می‌کنند. اما این فعالیت‌ها، مردمی نیست، سازمانی است؛ حالا اگر ما بتوانیم یک فعالیت مردمی در این زمینه راه بیندازیم، چه اثری خواهد داشت!
  • الان علاقه‌مندان به امام زمان(ع) چند نفر هستند؟ واقعاً ما تعدادمان بیشتر است، عاشقان به أباعبدالله‌الحسین(ع) چند نفر هستند؟ بیست میلیون نفر زائر اربعین می‌توانند موضوعات متناسب با أباعبدالله‌الحسین(ع) و اربعین را در فضای مجازی تبدیل به داغ‌ترین موضوعات کنند.
  • در دنیای مدرن آدم‌ها تنها شده‌اند، اما این شرایط بد در دل خودش شرایط خوب هم دارد «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً» (شرح/6) الان یک کارهایی هم آسان شده است؛ الان تک‌تکِ ما می‌توانیم-با استفاده از فضای مجازی- مؤثر واقع شویم و بر دیگران تأثیر مثبت بگذاریم.
  • هیچ‌کسی در هیچ دین و مذهبی به اندازۀ ما انگیزه و علاقه به آرمان خودش ندارد ولی مشکل اینجاست که ما پژواک نداریم، دیگران صدای‌شان بیشتر است، هشتگ درست می‌کنند، موضوع داغ می‌کنند و در فضای مجازی یک موضوع مصنوعی و ساختگی را کاملاً مردمی نشان می‌دهند!
  • الان قدرت‌های بزرگ رسانه‌ای دنیا سراغ قدرت‌های مردمی آمده‌اند، هرچند مردم انگیزه‌مندی برای فساد در دنیا وجود ندارد ولی آن قدرت‌ها، مردم‌نمایی می‌کنند؛ یعنی نمایشی در فضای مجازی راه می‌اندازند که فکر کنی اینها واقعاً مردم هستند! حالا اگر خود شما که مردم واقعی هستید، در همین فضای مجازی-که دست‌ هر کدام‌تان هست- برای خودتان احساس وظیفه کنید و روزی چند محتوای مفید تولید کنید و بفرستید، آنها را سیل می‌برد، آنها هرگز نمی‌‌توانند به تعداد شما سازماندهی کنند.
  • دنیای مدرن با وسایل ارتباط‌جمعی و شبکه‌های اجتماعی، می‌خواهد انسان‌ها را تنها و ضعیف کند درحالی‌که تک‌تک همین انسان‌ها می‌توانند در این فضا قدرت‌نمایی کنند! کسانی که هم‌فکر شما هستند، تعدادشان خیلی زیاد است! تصمیم بگیرید ماه رمضان را به ماه امام زمان‌(ع) تبدیل کنید؛ چند میلیون نفر عاشق امام زمان(ع) هستند که دستگاه‌های موبایل و در واقع وسایل ارتباط جمعی دست‌شان هست؟ خیلی زیاد! منتها شما مردم باید تصمیم بگیرید؛ سازمان‌ها و شورای عالی فضای مجازی و... نمی‌توانند.
  • دربارۀ یاران امام زمان(ع) فرموده‌اند که فرمان مولای خود را در کف دست‌شان می‌بینند و اجرا می‌کنند. برخی از علماء فرموده‌اند که شاید مصداقش همین دستگاه‌ها و سیستم‌های ارتباطی مثل موبایل باشد! امام زمان(ع) می‌تواند ارتباطش را با تک‌تک مردم برقرار کند و مردم هم از همین طریق، تنهایی خودشان را به پیوند با امام زمان(ع) تبدیل کنند. کمااینکه الان هم با گروه‌های خانوادگی که در شبکه‌های اجتماعی راه افتاده است، ارتباطات‌ مردم چندین برابر شده است. حالا ببینید از این فضاها چقدر می‌‌شود استفاده کرد! ما موجودات منفعلی نیستیم!
  • حق یک خاصیتی دارد که در هر زمان و شرایطی می‌تواند خودش را نشان بدهد، وقتی حق بیاید در مقابلش هیچ‌کاری نمی‌شود کرد و همیشه پیروز است.

<<جلسه قبل

جلسه بعد>>

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...