۹۷/۰۵/۱۳ چاپ ایمیل و پی دی اف
تقوا طرحی برای ادارۀ جامعه/ ج1

«تقوای قبل از مسلمانی» چیست؟/ بعضی‌ها دین‌دار نیستند اما «تقوای عمومی» دارند

شناسنامه:

تقوا در یک دسته‌بندی به «تقوای قبل از ایمان» و «تقوای بعد از ایمان» تقسیم می‌شود/ بعضی‌ها مسلمان نیستند اما «تقوای عمومی» دارند؛ یعنی در زندگی‌شان اهل مراعات‌ها و مراقبت‌هایی هستند/ «تقوای قبل از مسلمانی» یعنی: «اهل مراقبت و دقت هستی؟ یا اینکه با ولنگاری و بی‌دقتی و بی‌نظمی زندگی می‌کنی؟»/ در مدارس بیش از اینکه بر «ایمان و عقایدِ» بچه‌ها تأکید کنیم، باید بر «تقوای عمومی، یعنی تقوای قبل از ایمانِ» بچه‌ها سرمایه‌گذاری کنیم/ فسادخیزترین مدارس، مدارسی هستند که ایمان به بچه‌ها آموزش می‌دهند اما تقوای قبل از ایمان را آموزش نمی‌دهند؛ لذا افرادی درست می‌کنند که بعداً یا دین را تحریف می‌کنند یا علیه دین قیام می‌کنند و قیامشان هم مؤثر است! 

در ادامه بخش‌هایی از اولین شب سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان در هیئت نور با موضوع «تقوا، طرحی برای ادارۀ جامعه» را به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیان معنوی می‌خوانید:

  • خداوند متعال در قرآن حدود ۲۵۰ مرتبه از مفهوم «تقوا» استفاده فرموده است. در قرآن بیشترین دستور دربارۀ تقواست. تقوا در یک دسته‌بندی، به «تقوای قبل از ایمان» و «تقوای بعد از ایمان» تقسیم می‌گردد.
  • کسی که هنوز مسلمان و مؤمن نشده و هنوز وارد دین نشده است، وقتی صفحۀ دوم قرآن را باز می‌کند، این آیه را می‌خواند: «ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فیهِ هُدىً لِلْمُتَّقینَ؛ این کتاب متقین را هدایت می‌کند» (بقره/۲) چرا قرآن در همین ابتدای کار، پای تقوا را وسط می‌کشد؟ معلوم می‌شود مقصود از این تقوا «تقوای قبل از دین‌داری» است!
  • تقوای قبل از مسلمانی و دین‌داری یعنی «اهل مراقبت هستی؟ یا نه، کلاً، همین‌طوری ولنگار زندگی می‌کنی؟ اهل حساب‌وکتاب و دقت هستی؟ یا نه، بی‌نظم و بی‌حساب‌وکتاب و بی‌دقت زندگی می‌کنی؟» اگر کلاً آدم هوا‌پرستی هستی و اصلاً قدرت کنترل خودت را نداری، وقتی سراغ دین هم بیایی، او نمی‌تواند از تو دستگیری کند!
  • بعضی‌ها مسلمان نیستند ولی اهل تقوا هستند، یعنی در زندگی خودشان اهل مراعات‌هایی هستند. چنین کسی تقوای به معنای عام کلمه را داراست. درست است که خدا و دستور خدا را نمی‌شناسد، اما وجدانش که بیدار است، اخلاقیات را که می‌فهمد، خیلی از امور را آدم همین‌طوری بدون دین هم می‌تواند درک بکند!
  • مقام معظم رهبری در این‌باره می‌فرماید: قرآن کریم می‌گوید: «هدی للمتقین»؛ نمی‌گوید «هدی للمؤمنین». «هدی للمتّقین»؛ یعنی اگر یک نفر باشد که دین هم نداشته باشد، اما تقوا داشته باشد -ممکن است کسی دین نداشته باشد، اما به همین معنایی که گفتم، تقوا داشته باشد- او بلاشک از قرآن هدایت خواهد گرفت و مؤمن خواهد شد. اما اگر مؤمن تقوا نداشته باشد، احتمالاً در ایمان هم پایدار نیست. بستگی به شانسش دارد: اگر در فضای خوبی قرار گرفت، در ایمان باقی می‌ماند؛ اگر در فضای خوبی قرار نگرفت، در ایمان باقی نمی‌ماند. (۷۷/۰۲/۰۷)
  • حالا اگر کسی مؤمن بشود ولی این تقوای اولیه را نداشته باشد؛ سرانجامِ او چه می‌شود؟ آدم بی‌تقوا هیچ‌وقت به سرانجام و فرجام خوب نمی‌رسد، او عاقبت‌به‌خیر نمی‌شود! چرا که قرآن می‌فرماید: «وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقینَ؛ عاقبت و سرانجامِ نیک، برای متقین است»(قصص/۸۳)
  • «تقوای عمومی» تقوای قبل از مسلمانی است که عبارت است از «اهلِ نظم، دقت، سخت‌کوشی و مراقبت بودن» ما در مدارسمان بیش از اینکه بر ایمان و عقاید فرزندانمان تأکید بورزیم لازم است بر «تقوای عمومی» آنها سرمایه‌گذاری کنیم. بسیاری از مدرسه‌ها، بچه را باتقوا بار نمی‌آورند، بلکه به دنبال این هستند که آنها را قانون‌مند یا حتی اخلاقی بار بیاورند اما دریغ از اینکه به فکر تقوای عمومی بچه‌ها باشند! آنگاه می‌بینید، این اخلاق و قانون‌مداری به‌راحتی و با کمترین بهانه‌ای از دست می‌رود! چون ضامن این اخلاق و قانون‌مداری تقواست که بر آن تأکید نشده است.
  • ما اگر شروع کنیم تقوای عمومی یعنی تقوای قبل از دین را به فرزندانمان آموزش دهیم، دیگر نیازی به این حجم فراوان از تبلیغات دینی نداریم! اگر تقوای قبل از دین‌داری را آموزش دهیم؛ کارمان آسان‌تر می‌شود، چون در جامعه‌ای تنفس می‌کنیم که آدم‌ها خارج از دین هم اهل تقوا هستند؛ یعنی خودشان را جمع می‌کنند!
  • فسادخیزترین مدارس، مدارسی هستند که ایمان به بچه‌ها آموزش می‌دهند، اما تقوای قبل از ایمان را آموزش نمی‌دهند! اینها آدم‌هایی درست می‌کنند که بعداً یا دین را تحریف می‌کنند، یا علیه دین قیام می‌کنند و قیامشان هم مؤثر است، چون قبلاً در مدرسۀ مذهبی درس خوانده‌اند! اینها وقتی دین را تحریف کنند، مردم راحت‌تر می‌پذیرند، چرا؟ چون اطلاعات دینیِ آنها عالی است (منتها مشکلشان این است که تقوا ندارند

نظرات

سلام
این تقوای عمومی که می فرمایید چگونه می توانیم بیاموزیم ؟
 فرق تقوا با اخلاق و قانون مداری چیست؟
والدین و مدارس چگونه می توانند بچه ها را در مسیر تقوای عمومی قرار دهند؟
متاسفانه ما و بالاخص شخص خود من که الان مادر هستم این هست که هیچ درکی از تقوای عمومی ندارم ؟ نمی دانم چیست که بخواهم به فرزندانم منتقل کنم ؟
این مسله و دغدغه هر روز من شده که چطور فرزندم را تربیت کنم که بتواند از پس بحران های موجود در دنیای امروز بر بیاید؟ بعد از کلی فکر و جستجو به این نتیجه قطعی رسیدم که تربیت را باید از خودم آغاز کنم . الان با این مطلب رو به رو شدم . خواهشا اگر امکانش هست راهنمایی بفرمایید . این صحبت های آقای پناهیان برای کدام سخنرانی ایشان هست و اینکه چطور می توانم پاسخ سوالهای بالا را پیدا کنم ؟
تشکر
پاسخ:
با سلام و تشکر
این متن خلاصه جلسه اول از مبحث " تقوا،طرحی برای اداره جامعه" است. متن جلسات بعدی به صورت یک روز در میان در سایت و کانال های ما منتشر خواهد شد.
صوت جلسات این مبحث در لینک زیر قایل دریافت است:
bayanmanavi.ir/post/4226

همچنین کلیپ تصویری "بگذار خودش ..." از این مبحث تهیه شده که در لینک زیر قابل مشاهده است:
http://bayanmanavi.ir/post/4238
سلام استاد در مورد روابط با والدین سخنرانی مفصل 40 جلسه ای بزارید


ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...