صوت | گناه چیست؟ توبه چگونه است؟
شناسنامه
- زمان: سال 98
- مکان: مسجد امام صادق(ع)
- تعداد: 26
- موضوع: گناه چیست؟ توبه چگونه است؟
معرفی بحث:
گناه و توبه از آن، در فضای عجیبی ترسیم میشود. گناه اگر چه به ضرر ما است ولی خداوند از انجام آن ناخشنود است و بابت ارتکاب آن باید از خدا عذرخواهی کنیم و پذیرش این عذرخواهی از طرف خداوند، ریشه در محبت خدا به ما دارد. برای پرهیز از گناه و تقید به دستورات دین، باید به دینداری متقاعد شد. بلندنظری، منفعتطلبی، رفع سوء تفاهم، اصلاح ادبیات دینی، اهل مسابقه بودن، توجه به نظم دقیق عالم و .... از جمله مواردی هستند که برای متقاعد شدن به دینداری و دوری از گناه، کمک ویژهای میتوانند داشته باشند.
جلسه1(980216): گناه و توبه؛ دو مقوله عجیب
- معرفی موضوع جلسات
- عجیب بودن گناه
- نسبت گناه ما به خداوند چگونه است؟
- بابت کاری که عوارض منفی برای خودمان دارد، باید از خدا عذرخواهی کنیم!
- توبه، نشانه شدت علاقه خدا به انسان
- به دلیل شدت علاقه به انسان، خدا از گناه نهی میکند
- گناه، معصیت کردن خدا است
- اینکه خدا اشتباه ما را به عنوان معصیت کردن خدا نام گذاشته، عجیب است
- عجیب بودن توبه
- عالم، دارای نظم دقیقی است
- هر گناهی دارای عوارض و نتایجی است
- توبه باعث میشود آثار گناه بر آن مترتب نشود
- توبه، نوعی بر هم زدن نظم عالم
- توبه، معجزه دائمی خداوند
- اینکه خداوند جلوی ضرر کردن ما را به دلیل اشتباه خودمان میگیرد، خیلی عجیب است
- توبه اولیاء خدا، سومین موضوع عجیب
- اولیاء خدا که گناهی نکردهاند
- آشنایی با دعایی از امیرالمؤمنین(ع) در مورد توبه
- تلقی جامعه ما نسبت به گناه چگونه است؟
- آیا مفهوم گناه به دانشآموزان توضیح داده میشود؟
- دین را بر اساس منافع انسان تحلیل کنیم
- مراقبت از خود و منافع خود، اولین قدم برای دوری از گناه
- برای گناه نکردن باید خودخواه باشیم
- بررسی اولین معصیت آدم با توجه به آیات قرآن
- فرازهایی از دعای استغفار امیرالمؤمنین علی (ع)
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(9MB) | متوسط(34MB) | خوب(68MB)]
جلسه2(980217): چرا خداوند گناه ما که به خودمان لطمه میزند را ناپسند میداند و آن را معصیت خودش میداند؟
- لزوم جذاب بودن دینداری
- دینداری برای کسی سرگرمکننده و جذاب است که در خودش ارزش افزوده تولید بکند
- باید موانع لذت بردن از دین را حذف کنیم
- حسادت کفار به لذت بردن مؤمنین
- تلقی نادرست از دین، یکی از عوامل لذت نبردن از دین
- گناه یکی از دیگر عوامل لذت نبردن از دین
-
چرا خداوند گناه ما که به خودمان لطمه میزند را ناپسند میداند و آن را معصیت خودش میداند؟
- دلیل1- گناه، رفتار زشتی که به ضرر ما است
- روایاتی در مورد ضرر گناه کردن برای انسان
- خدا از کاری که به ضرر ما است بدش میآید و از کاری که به نفع ما باشد، خوشش میآید
- خدا انسان را بسیار دوست دارد و از کاری که به ضرر او باشد، بدش میآید
- گناه، چالش اصلی قرآن
- انسان به رعایت نفع و ضرر خود پایبند نیست
- راحتطلبی باعث میشود منافع خود را فراموش کنیم
- دلیل 2- ما منافع بلندمدت خود را در نظر نمیگیریم
- دلیل3- ما نیاز مهمی به نام حس پرستش داریم و خدا از این حس استفاده میکند تا گناه نکنیم
- فراز دیگری از دعای استغفار امیرالمؤمنین(ع)
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(8MB) | متوسط(28MB) | خوب(56MB)]
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(8MB) | متوسط(29MB) | خوب(57MB)]
جلسه4(980219): اهمیت فرمان پذیرفتن انسان در رابطه با مولا
- مروری بر مباحث گذشته
- چرا خداوند خطای ما را گناه میداند؟
- اهمیت ویژه حل مسأله گناه و توبه
- گناه، مسأله اصلی بشر
- مهمترین دعوا و اختلاف مردم با دین، بر سر گناه است
- اعتقادات مسأله اصلی دین و محل اختلاف مردم نیست
- بررسی موردی نبوت
- بسیاری از مردم نمیخواهند بپذیرند یکسری کارها گناه است
- خدا مشکلات اعتقادی را نیز گناه میداند
- اخلاق هم مسأله اصلی دین نیست
- دعوای اصلی دین با مخالفان، مخاطبان و دینداران بر سر گناه و امر و نهی الهی است
- ما برای اینکه خوب بشویم و خطا نکنیم، به این دنیا نیامدهایم
- ما برای ارتباط با مولا و اطاعت کردن از مولا آفریده شدهایم
- اهمیت فرمان پذیرفتن انسان
- علاقه به احکام و امر و نهی الهی
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(9MB) | متوسط(31MB) | خوب(62MB)]
جلسه5(980220): پاسخ به دو سؤال: چرا دین به تبیین و تبلیغ نیاز دارد؟ چرا عدهای احکام دین را مسخره میکنند؟
- چرا دین این همه به تبیین و تبلیغ نیاز دارد؟
- چرا نسبت به دین تمسخر و مقاومت وجود دارد؟
- دین، عمیق است و دستورات ژرفی دارد
- دستورات دین برای انسانهای عمیق است و به سادگی درک نمیشود
- دین به نیازهای عمیق پاسخ میدهد و گاهی با نیازهای سطحی مقابله میکند
- برای دینداری باید عمق آن را درک کرد
- برای دینداری باید متقاعد شد که فلان کار گناه است و نباید آن را نباید انجام داد
- متقاعد شدن انسان به دین، به دلیل عمق دین، دشوار است
- مرور برخی از روایات در مورد تفقه در دین
- فقه، فهم عمیق دین است
- محور فهم عمیق دین، متقاعد شدن برای گناه نکردن است
- اگر خدا خیر کسی را بخواهد، به او فهم عمیق در دین میدهد
- تقوا و دوری از معصیت، لازمه رشد و یافتن راه صحیح
- نقد عملکرد حوزه علمیه در تبیین دین
- روایاتی دیگر در مورد اهمیت تحلیل عمیق از دین
- تفاوت درجات در فهم دین و دوری از گناه
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(9MB) | متوسط(31MB) | خوب(62MB)]
جلسه6(980221): نظم و برنامه ریزی داشتن، قدم اول برای متقاعد شدن به دینداری و گناه نکردن
- دینداری، آسان است
- ضعف نظام آموزش دینی ما در انگیزهسازی برای دینداری
- منظور ما از دینداری، گناه نکردن است و گناه نکردن، شاخص دینداری است
- چگونه میتوان انسان را به گناه نکردن متقاعد کرد
- قدم اول: باید افراد را اهل نظم، برنامهریزی و تدبیر تربیت کرد
- ادب، طبق برنامه عمل کردن و برنامهریزی کردن و برنامه خواستن است
- برتریهای تربیت بر اساس ادب
- اگر ادب در ساختار تربیتی نباشد
- ادب، جلوهای از قدرت برنامهریزی
- بیبرنامه عمل کردن یعنی منفعل بودن
- مشکل مهم دینداری، قدرت تنظیم رفتار است
- مدرسه محل آموزش ادب و اهل برنامهریزی شدن است
- احادیثی در مورد تدبیر و برنامهریزی
- آثار و نایج برنامهریزی
- تناسب برنامهریزی و لذت بردن
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(9MB) | متوسط(31MB) | خوب(63MB)]
جلسه7(980222): ابعاد بیشتری در مورد ضرورت برنامهریزی در زندگی
-
مروری بر مباحث گذشته
- دینداری و بنای ترک گناه داشتن
- متقاعد شدن و لذتبخش شدن ترک گناه
- ترک گناه، مقدمه ایجاد عشق به خدا
- زندگی با برنامه، مقدمه متقاعد شدن برای ترک گناه
- برخی از آثار بیبرنامه زندگی کردن و با برنامه زندگی کردن
- اهمیت برنامه داشتن و از آن لذت بردن
- هوای نفس؛ تعبیری از بیبرنامهگی(هر لحظه هر چه دلم انجام میدهم)
- تناسب ادب و برنامهداشتن در مقطع سنی زیر 7 سال
- برنامهپذیر بودن و برنامهریز بودن در زندگی
- نقدی بر نظام آموزشی مبتنی بر امتحان و نمره
- مثالهایی در مورد شیوه کار فرهنگی؛ ضرورت توجه به برنامه داشتن مخاطب
- کسی که اهل برنامه است، به برنامه دین میرسد
- ذات برنامهریزی چه تناسبی با دین دارد؟
- داشتن برنامه بلندمدت و راهبردی برای آینده و قیامت
- ضعف برنامهریزی در غرب
- اهمیت عاقبتبینی برای برنامهریزی درازمدت
- ویژگیهای کسی که اهل برنامه میشود
- گناه؛ خطایی که در اجرای برنامه رخ داده است
- خدا، خطای برنامه را درست میکند
- برنامهریزی و تعیین اولویتها
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(8MB) | متوسط(29MB) | خوب(59MB)]
جلسه8(980223): قدم دوم برای متقاعد شدن به دینداری: آدمها باید منفعتطلب و خودخواه باشند
- سختی دینداری از جنس سختی کسب مهارت است
- مهارتی که کسب شد، راحت و جذاب خواهد بود
- متقاعد شدن برای دینداری و توانمند شدن برای برنامهریزی
- مراقبت، معنایی برای تقوا و برنامهریزی داشتن
- توانمند شدن برای برنامه زندگی کردن
- قدم دوم برای متقاعد شدن به دینداری: آدمها باید منفعتطلب و خودخواه باشند
- تلقی اشتباه از معنای خودخواهی
- خودخواهی، لازمه دوری از گناه است
- انسان برای خودش آفریده شده و باید منافع خودش را بخواهد
- کسی که به دنبال منافع خودش است، باید به منافع دیگران هم احترام بگذارد
- آیا توجه به منافع خود، دارای آسیب نیست؟
- انسان باید بیشترین منافع خود را بخواهد
- مفهوم منفعتطلبی را باید دقیق بررسی کرد
- یک ذره از منافع را نباید به دشمن داد
- روایتی از امیرالمؤمنین(ع) در مورد حفظ منافع
- آیات قرآن و منافع افراد
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(9MB) | متوسط(31MB) | خوب(62MB)]
جلسه9(980224): بلندنظری و منفعتطلبی، ضرورتی برای دینداری و دوری از گناه
- ضرورت رفع سوء تفاهمها
- دین، عقلانی و مورد پذیرش است
- ضرورت تغییر ادبیات دینداران
- دعوای اصلی بین مردم و دین، بر سر گناه است
- عموم مردم نمیدانند گناه چیست
- مصادیقی از سوء تفاهم مردم نسبت به دین
- مروری بر مباحث گذشته
- ضرورت برنامهریزی داشتن برای متقاعد شدن به دینداری
- مروری بر اهمیت منفعتطلبی
- بلندنظری و منفعتطلبی، ضرورتی برای دینداری و دوری از گناه
- دین برنامهای برای رسیدن به همه منافع است
- اگر نگاه منفعتطلبانه به دین داشته باشیم، جایگاه عشق و محبت کجا خواهد بود؟
- انسان از روی منفعتطلبی عاشق خدا می شود
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(8MB) | متوسط(28MB) | خوب(56MB)]
جلسه10(980225): ضرورت ادبیات صحیح برای تبیین منفعتطلبی و دینداری
- آثار سوء ادبیات دینداران در مورد دین و سخت بودن دینداری
- نمونهای در مورد ادبیات اخلاقی در تلقی از دین
- مبارزه با نفس؛ مبارزه با یک میل کمتر و موافقت با میل بیشتر و عمیقتر
- چند مثال در مورد پرداختن به یک میل و کنار گذاشتن امیال دیگر
- پرداختن به یک میل ریشه در جلب منافع و خودخواهی دارد
- دین میگوید به امیال خوب و زیبا و دارای لذت بیشتر پاسخ بده
- آیا نماز و عبادت به نفع ما نیست؟
- اگر کسی دنبال منفعت مطلق باشد، دنبال خدا است
- میل به خدا؛ مهمترین منفعت و عالیترین ارضاء انسان
- هدف خدا از اینکه ما نفع ببریم چیست؟
- روایاتی در مورد اینکه ما خلق شدهایم تا از خدا سود ببریم
- باید منفعتطلب شویم و بفهمیم که به نفع ما است
- اگر دین را بر اساس منفعت بدانیم، جایگاه عشق کجا خواهد بود؟
- نکتهای در مورد تناسب منفعتطلبی و عاشقی
- معنای عشق چیست؟
- آیا عاشق طبق منافع و امیال خود عمل نمیکند؟
- پرداختن به منافع عالی انسانی، عشق را هم تأمین میکند
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(9MB) | متوسط(33MB) | خوب(66MB)]
جلسه11(980226): شرایط منفعتطلبی برای عاشق شدن
- منفعتطلبی و دینداری
- منفعتطلبی حداقلی، با عشق سازگار نیست
- تأکید دین بر منفعتطلبی
- منفعتطلبی در برخی از آیات قرآن کریم
- بررسی آیه شریفه و من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله
- یا ایها الذین آمنوا هل ادلکم علی تجاره تنجیکم من عذاب الیم
- منفعتطلبی حداقلی، بد است
- جهت منفعتطلبی نباید بد باشد
- تلاش کسانی که قصد تحریف دین را داشتهاند
- اگر به دنبال بالاترین منافع باشیم، با عشق هم همراه است
- اگر کسی که می خواهد منفعتی برساند، کم منفعت برساند، زیاد عاشقش میشویم
- منفعت طلبی، روی دیگر ضررگریزی
- خدا وقتی از ضررهای مهلک نجاتمان میدهد، عاشقش میشویم
- شرط دیگر منفعتطلبی و عاشق خدا شدن؛ خدا خطای ما را میبخشد
- آیا اولیاء خدا به خاطر ما سختی نکشیدند؟
- امام حسین(ع) و سختیهایی که برای ما کشیده است
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(8MB) | متوسط(27MB) | خوب(55MB)]
جلسه12(980227): اهل مسابقه بودن؛ ضرورتی برای دینداری و دوری از گناه
- مروری بر مباحث گذشته
- چرا در این جلسات به موضوع گناه میپردازیم
- مقدمات متقاعد شدن برای دوری از گناه
-
ضرورت برنامه داشتن
- آدم هواپرست نمیتواند اهل برنامه باشد
- ادب، رفتارها و آیینهایی با برنامه
- چرا برنامه مهم است؟
-
برای دینداری باید منفعتطلب بود
- عشق و علاقه، منافاتی با منفعتطلبی ندارد
- منفعت اگر کم باشد، ضرر دارد
- نتایج نگاه منفعتطلبانه به دین
-
اهل مسابقه بودن؛ ضرورتی برای دینداری و دوری از گناه
- معنای اهل مسابقه بودن
- چرا اهل مسابقه بودن برای دینداری ضروری است؟
- آیاتی در مورد مسابقه
- روایاتی در مورد مسابقه
- برای درجات بهشت با هم مسابقه بدهید
- کسی که اهل مسابقه است، از عدم پیروزی ناراحت میشود
- خدا را در مسابقه بهتر بشناسیم
- بدون مسابقه نمیتوان خدایی خدا را درک کرد
- خاطرهای از مسابقه یک شهید
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(8MB) | متوسط(28MB) | خوب(57MB)]
جلسه13(980228): زندگی در جهانی حسابشده؛ مقدمه ترک گناه
- ما در چه جهانی زندگی میکنیم؟
- ما در جهانی بسیار منظم و حساب شده زندگی میکنیم
- بینظمی در این جهان، تبعات بسیار بدی دارد و رفتار ما باید حساب و کتاب داشته باشد
- مثالهایی در مورد نظم حاکم بر دنیا
- ما قبل از دینداری باید درک کنیم که در این جهان نمیتوان هر رفتاری انجام داد
- راه حل مردم در برخورد با این جهان حساب شده، فرموش کردم حسابشدگی آن است
- پیشنهاد دین برای مراوده بهتر با جهان حساب شده
- کسب مهارت برای رعایت اصول زندگی در این جهان و عادت کردن به مراقبت
- با خدا باشیم و هنگام زندگی در این جهان، با خدا زندگی کنیم
- منشأ گناه، با نظم عالم مخالفت دارد
- نمونههایی از روایات در مورد توصیه به غذا، زمان استراحت و سبک زندگی
- در این دنیا نمیتوان به دلخواه رفتار کرد
- چند مثال در مورد حرکت طبق قوانین دنیا
- با رعایت قوانین دنیا، آماده دینداری شویم
- تأثیر ترک گناه بر کسب حکمت
- قدرت خدا بر اصلاح خرابکاریها و زشتیها
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(8MB) | متوسط(29MB) | خوب(57MB)]
جلسه14(980229): جمع بندی مقدمات متقاعد شدن برای دینداری
- دعوای اصلی سر دینداری است نه ایمان
- گناه، مسأله اصلی دینداری
- مروری بر مباحث گذشته
- مراحل متقاعد شدن برای دینداری
- برنامه داشتن
- درک منفعت دینداری و برخورد حداکثری در مورد منافع
- منافع انسان در غرب حفظ نمیشود
- اهمیت نقد هنرمندانه تمدن غرب
- باید با یکدیگر مسابقه بدهیم
- تبدیل حسادتها به مسابقه
- ما در جهان حساب شده و منظمی زندگی میکنیم
- نمونههایی از قوانین جدی حاکم بر جهان
- زمان و گذر زمان در جهان
- جهان حساب شده ما را به جهانی جاودانه راهنمایی میکند
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(8MB) | متوسط(28MB) | خوب(57MB)]
جلسه15(980230): پنجمین عامل برای متقاعد شدن به دینداری: باور معاد و توجه به حیات آخرت
- تکمیل شخصیت، مرحله به مرحله است
- ضرورت کار بیشتر در مورد مقدمات چهارگانه متقاعد شدن برای دینداری
- پذیرش سختیهای حیات
- زندگی طبیعی، دارای عوامل تربیتکننده بسیاری است
- باید جوان را با حقایق و قوانین و تلخکامیهای دنیا آشنا کرد
- بیماری مهلک فراموشی مرگ
- تلخیها و سختیهای دنیا را ببینیم
- جوان باید دوران پیری را در نظر بگیرد
- نیاز انسان به عشق در دوران پیری
- پنجمین عامل برای متقاعد شدن به دینداری: باور معاد و توجه به حیات آخرت
- اهمیت حضور در قبرستان برای یادآوری آخرت
- انسان جاودانه است و نابود نمیشود
- برخی از ویژگیهای جهان آخرت
- با خیال خود شرایط آخرت را تصور کنیم
- جاودانگیطلبی، انسان را آخرتاندیش میکند
- زندگی با اعتقاد به آخرت، انسان را بزرگ میکند
- آدم بد، جهان کوچکی دارد
- یاد آخرت، دارو و شفا است
- قیامت، مسأله مهم قرآن
- قیامت، زمان شادی مؤمنین
- وقتی جهان کسی بزرگ شود، پدیدهای به نام گناه برایش مهم میشود
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(8MB) | متوسط(30MB) | خوب(61MB)]
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(7MB) | متوسط(26MB) | خوب(53MB)]
جلسه17(980301): گناه؛ عامل دوری از خدا به عنوان مهمترین و بالاترین هدف انسان
- مروری بر موضوع بحث
- برای دوری از گناه چه مقدماتی نیاز است؟
- اهل برنامه بودن
- اهل منفعت و دوری از ضرر بودن
- اهل مسابقه بودن
- شناخت قوانین و محدودیتهای دنیا
- اهل آخرت بودن و به آخرت اندیشیدن
- با انجام پنج مرحله قبل، تقوای قبل از ایمان حاصل میشود
- بعد از پنج مرحله فوق، فقط یک سؤال بسیار مهم مطرح میشود: آخرش چی؟
- انسان نیاز به چیزی دارد که تا ابد از آن سیر نشود
- انسانی که چند هدف دارد، خسته میشود
- ضرورت یک هدف بلند و والا
- بالاترین هدف، اهداف دیگر را جهت میدهد
- تلاش شیطان برای دور شدن انسان از توجه به آخرش چی؟
- خدا تنها پاسخ است برای سؤال آخرش چی؟
- کسی که خدا را پیدا کرد، میداند که برای چه چیزی زندگی میکند
- معنای اینکه هدف باید خدا باشد
- چگونه هدف اصلی به محبت خدا منتهی میشود
- گناه، چیزی که تو را از عالیترین هدف دور میکند
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(9MB) | متوسط(31MB) | خوب(62MB)]
جلسه18(980302): بیدار شدن حس پرستش
- کسانی هستند که در یک لحظه بیدار شده و راه خدا را یک شبه طی میکنند
- حداکثر استفاده از حداقل امکانات
- چه اتفاق خوبی برای چنین افرادی میافتد که یک شبه از گناه دور میشوند؟
- بیدار شدن یک انگیزه غریزی پنهان در انسان نسبت به بالاترین هدف
- انسان از کودکی به دنبال هدف برای همه چیز است
- اگر اهل برنامهریزی باشیم، به بالاترین هدف میرسیم
- حس پرستش؛ انسان دوست دارد که فرمان خدا را گوش کند
- بیدار شدن حس پرستش؛ همان اتفاق خوب است
- پیشنهاد ایجاد یک پویش جهانی در مورد پرستش خدا
- نماز، پرچم اطاعت و پرستش خدا
- تأثیر مقدمات متقاعد شدن برای دوری از گناه بر بیدار شدن حس پرستش
- پرستش و اطاعت خدا، تفاوت انسان و دیگر موجودات
- گناه، عامل بر هم خوردن پرستش خدا
- حس پرستش خدا را باید به یک فرهنگ تبدیل کرد
- حس پرستش خدا در زمان ظهور چگونه است؟
- بیدار شدن حس پرستش، هزینههایی دارد
- نمونههایی از سختیهای صدر اسلام برای کسانی که حس پرستش آنها بیدار شده بود
- هفت سالگی، آغاز بیدار شدن حس پرستش
- آشنایی و محبت خدا و شروع حس پرستش
- برخی از نتایج پرستش
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(8MB) | متوسط(28MB) | خوب(56MB)]
جلسه19(980304): اهمیت کفر به طاغوت برای پرستش خدا
- اهمیت روانشناسی عصیان و فرمانبری در انسان
- انسان در مقابل چه کسی عصیانگر و در مقابل چه کسی مطیع است؟
- انسان، استقلال حقیقی ندارد
- وابستگی و سرسپردگی انسان به خدا
- اهمیت قرآن در مورد حس پرستش
- انسان، حتماً عبد یک فرد دیگر هست
- عصیان علیه طاغوت و ابلیس، پسندیده است
- ویژگیهای عبد طاغوت
- نقدی بر تعلیمات دینی موجود در کشور
- ضرورت خوف از خدا و کفر به طاغوت
- نگاه تاریخی به ایمان به طاغوت در زمان امیرالمؤمنین(ع)
- هر کسی اطاعت از ولی خدا نکند، از دشمن خدا اطاعت میکند
- ابعاد دقیق عبد طاغوت شدن
- اهمیت کفر به طاغوت
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(8MB) | متوسط(27MB) | خوب(55MB)]
جلسه20(980306): - برخی از تفاوتهای بندگی خدا و بندگی غیرخدا
- اهمیت زندگی درست برای بندگی
- گریزی از عبادت نیست
- اگر بنده خدا نباشیم، بنده غیرخدا میشویم
- عبد خدا با دلایل منطقی به خدا اعتراض نمیکند
- عبد طاغوت، هیچ انتقاد و اعتراضی علیه طاغوت ندارد
- بندگی خدا و اجتناب از طاغوت باید با هم همراه باشند
- برخی از تفاوتهای بندگی خدا و بندگی غیرخدا
- تفاوت سامری امت اسلام و سامری امت حضرت موسی(ع)
- نمونههایی از آثار وحشتناک پذیرفتن بندگی طاغوت در طول تاریخ
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(7MB) | متوسط(22MB) | خوب(44MB)]
جلسه21(980308): اطاعت از فرمان خدا و اطاعت از فرمان رسول خدا
- هیجان و جاذبه طاعت و دوری از معصیت
-
مروری بر برخی از مباحث گذشته
- فرار از فرمان الهی و پذیرش فرمان ابلیس
- کسی که منفعتطلب باشد، فرمانگریزی شدید پیدا نمیکند
- نسبت به گناه حساسیت داشته باشیم
- باید فرمان الهی برایمان مهم باشد تا دوری از معصیت را مهم بدانیم
- برای پذیرش فرمان باید حس پرستش بیدار شود
- پذیرش و اطاعت از فرمان الهی و اولیاء خدا
- اطاعت از خدا، متفاوت از اطاعت از رسول خدا است
- دستورات پیامبر(ص)، دستورات حکومتی است
- اهمیت اطاعت از پیامبر(ص) و دوری از معصیت او در قرآن
- اطاعت از رسول خدا، علامت پذیرش فرمان الهی
- آثار سوء معصیت رسول(ص)
- اطاعت از امام بعد از اطاعت از رسول خدا
- آیا اطاعت از فرمان در زمان غیبت امام، تعطیل میشود؟
- منافقین با فرمان خدا مشکل ندارند ولی فرمان پیامبر را اطاعت نمیکنند
- کلام پیامبران: از خدا بترسید و از من اطاعت کنید
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(10MB) | متوسط(31MB) | خوب(62MB)]
جلسه22(980309): تبعیت از ولی خدا در زمان غیبت
- مروری بر مباحث گذشته در مورد فرمان بردن از خدا
- حس پرستش و عبد بودن انسان، مقدمه اطاعت الهی
- فرمانپذیری از خدا به نفع ما است
- فرمانپذیری از خدا و بعد فرمانبری از پیامبر(ص) و اولی الامر
- اطاعت از ولی خدا، اطاعت غیرمستقیم از خدا است
- اطاعت از ولی خدا، عامل پاکی و اخلاص و نشانه عبد واقعی خدا بودن
- معصیت رسول خدا و امام را نکنیم
- معصیت رسول خدا، مجازات شدیدتری دارد
- دوران غیبت، دوران تمرین است
- برخی از ویژگیهای دوران غیبت در تبعیت از ولی خدا
- آیا تبعیت از رسول با رحلت رسول خدا، منتفی شده است؟
- نگاه مردم نسبت به دستور رییس جامعه مسلمین در صدر اسلام
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(10MB) | متوسط(34MB) | خوب(67MB)]
جلسه23(980310): مؤمن و درک حرمت گناه
- مروری بر مباحث گذشته در مورد پذیرش دستور و فرمان الهی
- معنای گناه: اگر فرمان الهی را اطاعت نکنی، گناه و معصیت کردهای
- فرمان و اطاعت خدا، عامل شکوفا شدن انسان
- چگونه گناه برای عبد خدا مهم میشود؟
- معصیت، ضرر زدن به خودمان است
- عدم اطاعت از فرمان الهی، بیاحترامی به خداوند است
- دستور خدا از روی علاقه خدا است
- مراحل فرمانپذیری:
- فرمان الهی به نفع ما است
- خدا ما را دوست دارد و فرمان میدهد
- معصیت الهی موجب شکستن حرمت خدا است
- حرمت گناه در نگاه روایات
- اگر گناه برای کسی حرمت پیدا کرد، چه برخوردی با گناه دارد؟
- استغفار، نتیجه آشنایی با حرمت گناه
- چرا مؤمن به استغفار علاقه دارد؟
- منفعتطلبی و دوری از گناه
- خداوند میتواند معصیت را تبدیل به حسنه کند
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(7MB) | متوسط(24MB) | خوب(47MB)]
جلسه24(980311): جنبههای اجتماعی و روانی اطاعت از ولی خدا
- جایگاه اطاعت از رسول خدا در صدر اسلام
- دعوای اصلی در مورد ادیان الهی بر سر چه چیزی بوده است؟
- رسول خدا و امام جامعه را نباید نافرمانی کرد
- معنای جهاد کبیر در قرآن
- اختلاف اصلی در مورد تبعیت از پیامبر(ص) بوده است
- نقدی بر نظام آموزش دینی
- مثالی از تاریخ اسلام و روایت سلسله الذهب امام رضا(ع)
- جنبههای روانی عدم تبعیت از رسول(ص)
- آثار پذیرش فرمان ولی خدا
- کسی که پذیرش فرمان رسول خدا برایش سخت باشد، ایمان ندارد
- تکبر و حسادت انسان و نافرمانی ولی خدا
- خوبی و مهربانی ولی خدا، عامل سهل شدن پذیرش فرمان او
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(8MB) | متوسط(27MB) | خوب(54MB)]
جلسه25(980312): شرایط و زمینههای متغیر گناه
- شرایط زنده و طراحی شده برای گناه
- خداوند شرایط گناه را متناسب با ظرفیتها طراحی میکند
- شرایط و زمینههای گناه کردن انسان
- فضای امتحان الهی با گناه چگونه مهیا میشود
- زمانهایی که امتحان گناه بیشتر مهیا میشود
- مهربانی خدا با بنده در شرایط امتحان
- انسان در هر لحظه در حال تعامل با خداوند است
- چگونه عدهای در شرایط سخت گناه قرار میگیرند؟
- خداوند اجازه نمیدهد که عدهای در شرایط گناه، خراب شوند
- عُجب و شرایط گناه مؤمن
- چند اقدام کلیدی برای اینکه شرایط سخت گناه پیش نیاید
- محبت به اولیاء خدا؛ یکی از عوامل آسان بودن شرایط دوری از گناه
- همیشه علیه عُجب اقدام کنیم
- با گناهکاران مهربان باشیم و آنها را سرزنش نکنیم
- روایاتی در مورد ترحم بر گناهکار
- نکتهای در مورد استغفار و مغفرت الهی
- تعامل خدا با بندگان، مختلف است
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(8MB) | متوسط(25MB) | خوب(50MB)]
جلسه26(980313): انکسار و استغفار مؤمن
- چه عواملی عبد را به هم میریزد
- ضرورت برنامه برای دوری از گناه
- علاقه عبد به مولا در نتیجه رعایت برنامه مدنظر مولا
- رابطه خاص عاطفی بین عبد و مولا
- باید اهل منافع بلند مدت و عمیق باشیم
- برای اینکه عبد به هم نریزد چه کارهایی را انجام میدهد
- اهمیت ویژه رعایت ولی خدا برای اینکه عبد به هم نریزد
- خدا کمک میکند تا عبدش به هم نریزد
- حال اولیاء خدا هنگام انکسار در مناجات
- لذتی که خدا در حال انکسار میدهد
- گناه، عامل کوچک شدن انسان نزد خدا
- انکسار نزد خدا چگونه پدید میآید؟
- مزه شیرین استغفار را کسی میچشد که با اطاعت از خدا، به خدا تواضع کند
- هر مقدار انکسار بیشتر شود، خطاهای کوچک بیشتر نمایان میشوند
- انکسار، عامل دریافت نور خدا
- توسل به حضرت زهرا(س)
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(8MB) | متوسط(25MB) | خوب(50MB)]
سلام علیکم
بزرگوارى متن کامل حدیث گرانقدر امام سجاد(ع) را در مورد مواساة که در جلسه ١٢ذکر شده بود به همراه معنى ان که توسط پدرشان انجام شده بود براى من فرستاد که من هم ان را با شما به اشتراک مى گذارم. با ارزوى عاقبت بخیرى دو دنیا و سلامتى براى ایشان و خانواده عزیزشان:
قَالَ عَلِیُّ بْنُ اَلْحُسَیْنِ عَلَیْهِمَا السَّلاَمُ : مَعَاشِرَ شِیعَتِنَا أَمَّا اَلْجَنَّةُ فَلَنْ تَفُوتَکُمْ سَرِیعاً کَانَ أَوْ بَطِیئاً وَ لَکِنْ تَنَافَسُوا فِی اَلدَّرَجَاتِ وَ اِعْلَمُوا أَنَّ أَرْفَعَکُمْ دَرَجَاتٍ وَ أَحْسَنَکُمْ قُصُوراً وَ دُوراً وَ أَبْنِیَةً أَحْسَنُکُمْ فِیهَا إِیجَاباً لِإِخْوَانِهِ اَلْمُؤْمِنِینَ وَ أکثرهم [أَکْثَرُکُمْ] مُوَاسَاةً لِفُقَرَائِهِمْ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَیُقَرِّبُ اَلْوَاحِدَ مِنْکُمْ إِلَى اَلْجَنَّةِ بِکَلِمَةٍ یُکَلِّمُ بِهَا أَخَاهُ اَلْمُؤْمِنَ اَلْفَقِیرَ بِأَکْثَرَ مِنْ مَسِیرِ مِائَةِ أَلْفِ عَامٍ فِی سَنَةٍ بِقَدَمِهِ وَ إِنْ کَانَ مِنَ اَلْمُعَذَّبِینَ بِالنَّارِ فَلاَ تَحْتَقِرُوا اَلْإِحْسَانَ إِلَى إِخْوَانِکُمْ فَسَوْفَ یَنْفَعُکُمُ اَللَّهُ تَعَالَى حَیْثُ لاَ یَقُومُ مَقَامَ ذَلِکَ شَیْءٌ غَیْرُهُ
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۷۱، ص ۳۰۸
امام زین العابدین علیه السلام :اى شیعیان ما! شما بهشت را هرگز از دست نمى دهید، چه شتاب کنید و چه کندى، اما براى رسیدن به درجات آن با هم رقابت کنید. و بدانید که رفیعترین درجه شما و بهترین شما از حیث قصر و خانه و ساختمان کسی است که اجابت بهتری به مومنین داشته باشد و نسبت به فقرای مومنین بیشترین مواسات و همدلی را ابراز کند. همانا خداوند عز وجل میفرماید: یکی از شما با کلمه ای که با برادر مومن فقیرش صحبت میکند به بهشت بیش از صدهزار سال، سالی که پیاده طی کند، نزدیکتر میشود. هرچند آن فرد از عذاب شدگان در جهنم باشد. پس نیکی به برادرانتان را کوچک نشمرید که به زودی خداوند تعالی چنان نفعی به شما میرساند که هیچ چیز جای آن را نمیگیرد.