۹۹/۰۴/۳۱ چاپ ایمیل و پی دی اف

کلیپ تصویری | قضاوت ممنوع!

شناسنامه

 

 

متن:

  مذهبی‌ها گاهی خیلی دربارۀ هم و دربارۀ دیگران قضاوت می‌کنند!

  آقا خب داریم می‌بینیم دیگر، بی‌حجاب است مثلاً گناه می‌کند. خب، گناه می‌کند گناهش هم علنی است، نهی از منکر هم کردی، نصیحت هم کردی، خب. در موردش قضاوت نکن! قضاوت یعنی چی؟ تو اهل جهنم هستی. نه دیگر ببین نشد، معلوم نیست! تو آدم بی‌ایمانی هستی. نه ببین نه دیگر، نمی‌توانی بگویی! این شاید همین یک دانه گناه را دارد ولی خوبی‌هایش بیشتر از تو است.

  امام رضا(ع) فرمود عاقل ده تا ویژگی دارد. شمرد تا دهمی، به دهمی که رسید فرمود «أَلْعاشِرَةُ وَ مَا الْعاشِرَةُ؟»؛ دهمی چه دهمی‌ای! یعنی دهمی از همۀ قبلی‌ها مهم‌تر است. دهمین ویژگی عاقل این است که می‌گوید همه از من بهترند. حتی گنهکارها. گنهکارها گناه‌شان آشکار است، من گناهم پنهان است.

  آقا من نماز می‌خوانم، او نماز نمی‌خواند! باشد، او ممکن است یک خوبی‌ای داشته باشد، نگو ممکن است؛ امام رضا می‌فرماید بگو قطعاً. بگو او خوبی‌ای دارد که من ندارم. آدم‌هایی که به خودشان سخت می‌گیرند این‌جوری‌اند، خودشان را از هیچ‌کی بهتر نمی‌دانند. «وَ هُوَ یَظُنُّ أَنْ لَیْسَ فِی الدَّارَیْنِ مَأْخُوذٌ غَیْرُهُ»؛ می‌گوید فقط من را می‌خواهند!

نظرات

سلام، تو این کلیپ میگن اگه طرف علنی داره گناه میکنی و شما میبینی؛ بله گناهکاره ولی قضاوتش نکن، یعنی پرونده  بهشت و جهنمشو نزار زیر بغلش و پرونده رو ببند. خوب و بد بودنشو تا همیشه .... 

در مرحله اول اگر با چنبن مواردی برخورد کردی، یا مثلا آدم هایی رو دیدی که درکت نمیکنند؛ اول بپذیر که آدم ها باهم متفاوتن، شرایط تربیتی همه یکسان نبوده... 

مرحله ی بعد هم تلاشتو برای هدایت کردنش انجام بده، امر به معروف و.... تمام.

 

قضاوت ممنوع یعنی این. یعنی وظیفه من و شما این نیست که عاقبت بخیر شدن و نشدن طرف رو همین الان تو همین یه مورد مشخص کنیم. وظیفه ما چیز دیگه ایه... که متاسفانه چون اولی کار راحت تریه بیشتر باهاش راحتیم. روایت هم داریم که اگر مردم میدونستن که آفرینش انسان ها چقدررر متفاوته هیچ کسی؛ دیگری رو سرزنش نمیکرد!!!!

 

وظیفه ما سرزنش کردن دیگران نیست، قضاوت نکردن یعنی این.

 

 

۰۵ مهر ۹۹ ، ۲۱:۱۲ نازنین زهرا

انشالله  خدا در  دو دنیا به شما استاد عالیقدر  خیر دهد که اینقدر زیبا و عمیق مباحث مختلف را توضیح می دهید

۱۳ مرداد ۹۹ ، ۰۱:۲۸ نرگس وردان

سلام وعرض ادب 

گستاخی منوببخشیددوستان امابراساس سالهاتجربه به خودم گفتم حیفه که سکوت کنم وازتجربه ام چیزی نگم

من انسان اگرمسیرشناخت خدارودنبال کنم به جواب همه سوالات خودم میرسم 

من انسان اصلاکی هستم که به خودم اجازه بدم چه بامدرک وچه بی مدرک درمقام قضاوت قراربگیرم

من انسان فقط بایدانسان باشم ووظیفه انسان بودنم روانجام بدم 

 

خدا لعنت کند همه آنها که می گویند قضاوت نکنید!

چزا قضاوت نکنیم؟ 
اگر قضاوت نکنیم فرق انسان و حیوان چیست؟
اصلا برای چه خدا به انسان عقل و شعور داده و پیامبران  را ارسال کرده کرده اگر قرار است دوغ و دوشاب یکی باشد  و ما حق قضاوت نداشته باشیم؟
و اصلا چرا کل جهان دادگاههایشان را تعطیل نکنند اگر نباید قضاوت کنیم؟
و فرق شما با فرقه مرجئه چیست؟  آن فرقه هم که بر زبان ائمه اطهار بارها لعن شده می گفت قضاوت نکنید! خدا آگاه است ! شاید معاویه هم توبه کرده و به بهشت رفته!

حقیقت این است که اصلا کار عقل انسان دایما قضاوت کردن است.
کسانی که در جامعه دارند وقیحانه می گویند قضاوت نکنید دقیقا در حال ترویج پلورالیسم و احیای تفکر مرجئه هستند

انسان باید قضاوت کند. باید حق و باطل را از هم تمیز دهد. باید در مورد رفتارهای درست و غلط آحاد جامعه قضاوت کند.

این تفکر احمقانه و ابلهانه که می گوید شاید این فرد که علنا دارد گناه می کند شاید آدم خوبی باشد تفکر اسلام نیست. نتیجه التقاط تفکر مرجئه با تعلیمات ضاله صوفی نمایان است. 

آری. ممکن است کسی در خفا گناه کند و تو بدانی و حق نداری آن را اعلان کنی. هر چند به خودش نهی از منکر کنی. و شاید این شخص موفق به توبه هم بشود. اما آن عملکرد او بد است و حق نداری بگویی قضاوت نمی کنم!  ولو هزار عملکرد خوب هم داشته باشد. 

ممکن است کسی که ملاعام گناه کند و تو هم در اینجا وظیفه جنگیدن و مبارزه با او را داری. چون گناه در ملاعام اعلام نبرد با حاکمیت اسلام است. اصلا هر گناهی علنی و تکرار شد حکم آن بعد از چند مرتبه تکرار اعدام است. مثل حکم روزه خواری علنی برای بار سوم.  اما اگر احیانا هکمین فرد توبه کرد نمی شود دلیل که بگویی در مورد آن عملکردش قضاوت نمی کنم!

حتی اگر کسی حر باشد، تا توبه نکرده و در لشکر یزید است باطل است و اگر به آن حال بمیرد قطعا اهل جهنم است. تو حق نداری بگویی چون بعدها شاید کسی توبه کند پس کلا در مقابل گناه الانش قضاوت نکنیم!

و اصلا این بهانه احمقانه که فردی مثلا رفته دزدی یا قتل کرده را دادگاه قضاوت نکند به بهانه آنکه مثلا فرزند طلاق بوده کارش به بزهکاری کشیده ! خیر. دادگاه قثضاوت می کند چون خود او اراده بزهکاری را می کند. 
آنچه ما قضاوت می کنیم در مورد اصل اراده شخص است در هر عملکردش. 


پس در اصل لزوم قضاوت تردیدی نیست. 

آنچه باید امثال پناهیان بگویند این است که عجولانه قضاوت نکنید. بدون مدرک قضاوت نکنید.

نه اینکه بگوید اصلا قضاوت نکنید!

سلام؛

به نظرم کلیپ فوق به جای اینکه پیامش"قضاوت ممنوع" باشد؛بهتر بود پیامش "خود را بالاتر از دیگران نبین" (یا چیزی شبیه به این)باشد.

مؤیدش؛
1) امام خمینی(ره) به آقای منتظری نوشتند:«توبه کن تا که از قعر جهنم نجات پیدا کنی!»
این یعنی اینکه امام خمینی در مورد آقای منتظری قضاوت کردند...

2) خود استاد اولین جمله شان این بود که :"مذهبی ها #خیلی قضاوت می کنند"
یعنی اصل قضاوت کردن بد نیست؛بلکه افراط در آن بد است.

3) معنای قضاوتی که استاد در این کلیپ می گویند آخر عاقبت کسی را قطعی گفتن است...
خب معلوم است که حتی پیامبر هم از عاقبت کسی(در قیامت) خبردار نیست.

اما اکنون که فلان گناه را از شخصی می بینیم و امر به معروف و نهی از منکر می کنیم(طبق شرایطش) نباید با تردید و شک از آن گناه صحبت کرد.

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...