۰۰/۰۵/۲۶ چاپ ایمیل و پی دی اف

اکثر آموزش‌های دینی ما به درد نمی‌خورد!

تربیت دینی ما در آموزش و پرورش، مساجد و منابر اکثرا صحیح نیست

شناسنامه

 

متن:

 تربیت دینی ما در آموزش و پرورش، تربیت دینی ما در مساجدمان و در منابرمان اکثراً صحیح نبودند، من با صراحت به شما عرض می‌کنم، با همۀ احترامی که به معلم‌ها و منابر تبلیغ دین، درس‌های تبلیغ دین و تعلیم دین در حوزه و دانشگاه قائل هستم. تقریباً اکثر درس‌های دینی به درد نمی‌خورند. اصلاً اینها نباید گفته بشود، یک چیزهای دیگر باید گفته بشود.

 من از یک نابغۀ تاریخ اسلام یعنی شهید صدر مطلبی به شما بگویم. شهید والامقام سید محمد باقر صدر که تنها شهیدی است که حضرت امام سه روز برای او عزای عمومی اعلام کرد. می‌فرماید که ما باید اسلام را وقتی معرفی می‌کنیم، اسلام را برنامه‌ای برای اصلاح زندگی امروز معرفی کنیم، به قیامت واگذار نکنیم. «باید طرح اسلام را با سایر اندیشه‌ها و طرح‌ها مقایسه کرده و به مسلمانان نشان دهیم که اسلام تنها راهی است که در جامعۀ اسلامی زندگی واقعی را برای انسان فراهم می‌کند.» می‌فرماید: «امروز دیگر مسئلۀ بهشت و جهنم برای بیشتر مردم اهمیتی ندارد، چون انسان امروزی مادی‌گرایانه تربیت می‌شود، مادی‌گرایانه رشد می‌کند، براساس اعداد و ارقام محسوس و قابل شمارش بزرگ می‌شود، براساس منطق سیلی نقد به از حلوای نسیه زندگی می‌کند، بنابراین روش تربیتی و الگوهای رفتاری وی باعث می‌شود که اندیشۀ بهشت و جهنم نزد او بی‌فروغ شود و در او انگیزه‌ای ایجاد نکند.»

 می‌فرماید آقا با مسائل اعتقادی نمی‌شود انسان‌ها را تربیت کرد، همین روشی که الان آموزش و پرورش ما دارد.

 می‌فرماید «شاید عقلاَ به آن باور داشته باشد...»، باور دارد بهشت و جهنم هست، «اما این اندیشه احساسات او را تحریک نمی‌کند.» از این مهم‌تر ببینید شهید صدر چی می‌فرماید؛ «این‌که مسلمانان صدر اسلام جان‌شان را فدای اسلام می‌کردند و در راه اسلام از خودگذشتگی می‌نمودند و در این مسیر از هم پیشی می‌گرفتند بخاطر بهشت و جهنم نبود، بلکه به‌خاطر این بود که به اسلام عشق می‌ورزیدند و می‌دیدند جاهل بودند اسلام آنها را عالم کرد، پراکنده بودند اسلام آنها را یکپارچه کرد، سرگردان بودند اسلام آمد هدایت‌شان کرد، فقیر بودند اسلام آمد سیرشان کرد؛ یعنی فواید مادی دین را دیدند.»

 صدر اسلام هم پیامبر اکرم با قیامت مردم را دعوت نکرد به دین، فواید اجتماعی را نشان داد! بعد می‌فرماید چی؟ «چون این انسان در عالم حس و جهان مادی زندگی کرده، این سخن که فقط بعد از مرگ دین برای تو خوشبختی می‌آورد هیچ زمان کافی و مؤثر نخواهد بود حتی در زمان خود پیامبر. بلکه به انسان می‌گوییم تو امروز سختی‌های دین‌داری را بپذیر و همین فردا اسلام راه خوشبختی را در مقابل تو باز می‌کند.» فرمود امروز باید اسلام را با واقعیت زندگی تطبیق داد به مردم گفت، مردم اسلام همین الان زندگی تو را خوشبخت می‌کند.

 دوستان من، اگر ما این کار را کرده بودیم می‌دانید چی می‌شد؟ اگر کسی بی‌دینی می‌کرد همه بهش می‌گفتند چه آدم نفهمی است! الآن کسی ماسک نزند برود توی یک محیط عمومی سرفه کند و عطسه کند همه بهش می‌گویند آی آی آی! چیکار داری می‌کنی؟ خب ماسک بزن! آقا یکی بهش ماسک بدهد، چرا این‌جوری آمدی؟ یک مسئلۀ کاملاً واقعی. ولی الآن حجاب اگر کسی نداشته باشد کسی یک مسئلۀ واقعی نمی‌داند، هنوز توی هواپیما می‌گویند که آقا ارزش‌های اخلاقی جامعۀ اسلامی را رعایت کنید، حجاب را رعایت کنید. بعد رئیس‌جمهور قبلی ما حجاب مسخره می‌کند رأی می‌آورد. چون حجاب که یک مسئلۀ ارزشی است دیگر، واقعی که نیست! برای چی؟ چون تعلیمات دینی ما غلط است دیگر.

 چرا باید دین در جامعۀ ما غریب باشد؟ شهید صدر سال هزار و سیصد و چهل و هشت، حدود پنجاه سال پیش می‌شود، چی می‌فرماید؟ می‌فرماید دین را باید آثار واقعی دنیایش را، دنیایی‌اش را توضیح بدهید. الآن ما الآن سر چی داریم جوش می‌زنیم رفقا؟ ما می‌گوییم این تورم نباید باشد، کارخانه‌ها نباید تعطیل باشد، مردم باید در رفاه زندگی کنند، اینها شاخص دین‌داری و حسینی بودن است در جامعه. غربی‌ها نباید به ما زور بگویند، ما باید از امتیازات‌مان در منطقه و جهان استفاده کنیم. دیگر چی می‌گویی؟ دیگر حرف دیگری نداریم بزنیم، همین است دیگر. آقا نماز و روزه و اینها هم که می‌گفتی و حجاب. آنها هم برای رسیدن به همین‌جا است دیگر، اینها لازم و ملزوم همدیگر هستند؛ ما حرف دینی‌ای که فایدۀ دنیایی نداشته باشد نداریم. باید ادبیات دینی این بشود!

 آقایان، بانوان محترم، هرچه هست عقلانیت است، هرچه هست منفعت انسان است. بحث تعالی روح انسان است، بحث شکوفایی انسان است، بحث منافع حداکثری برای جامعه است، بحث این است که انسان قدرتمند بشود، که دین دنبال چیست؟ دنبال تعالی جامعه، دنبال تعالی‌ای که ضددین‌ها هم بشنوند می‌گویند خب این که خیلی خوب است. باید برویم به این سمت، دین این است!

  چرا خیلی‌ها دین‌گریزی دارند؟ واقع‌بینانه، واقع‌گرایانه از دین تحلیل نمی‌کنیم، انسان‌گرایانه و انسان مدارانه، بر مدار منفعت انسان در این دنیا از دین تحلیل نمی‌کنیم.

نظرات

خدا خیرتان دهد درد دل همه بود دغدغه ی ما هم هست لطفاً راهکار دهید

وایییییی خدا!

این همه خواسته ما از مبلغین دین و همه انتظار ما از دین و دینداریه. وای خدا تمام چهار دهه زندگی من دردم همین بود و همین که استاد میگن. آخه چرا این همه مبلغ دین فقط یک نفر مث استاد باید اینهارو بفهمه و فریاد بزنه! بقیه خنگ بودن؟! امری به این واضحی رو چرا هیچکس نفهمید. خدا طول عمر و جوانی بهت بده استاد♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️

عععععااااالللییی و بییی نظیر

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...