۰۰/۰۷/۲۸ چاپ ایمیل و پی دی اف

آیا بیماری فراگیر کرونا از حوادث قبل از ظهور است؟/ پیشنهاد می‌کنم در همۀ امور حساسِ اقتصادی، نظامی و بهداشتی یک پیوست آخرالزمانی اضافه شود/ تحلیل جالب یکی از مراجع نجف دربارۀ روایات مربوط به «سفیانی»

شناسنامه:

  • زمان: 1400/07/24 

  • مکان: میدان امام حسین(ع)

  • موضوع: اجتماع مردمیِ بیعت با امام عصر(عج) - سالروز آغاز امامت امام زمان(عج)

  • فیلم: اینجا

علیرضا پناهیان در اجتماع مردمیِ بیعت با امام عصر(عج) که در سالروز آغاز امامت امام زمان(عج) و در میدان امام‌حسین(ع) تهران برگزار شد، به سخنرانی پرداخت. در ادامه، فرازهایی از این سخنرانی را می‌خوانید:

اگر ما واقعاً در آستانۀ ظهور باشیم، به خیلی از نکات باید توجه کنیم که الان بی‌توجهیم

اجازه بدهید به‌جای سخنرانی، یک مطلبی را با شما علاقه‌مندان به امام‌زمان(ع) و عموم مردمی که صدای ما را می‌شنوند، مطرح کنم و آن مطلب این است که آیا ما واقعاً در آخرالزمان به‌سر می‌بریم یا نه؟ ما الآن در آستانۀ ظهور هستیم یا نه؟ اگر ما واقعاً در آستانۀ ظهور و در آخرالزمان-که قبل از ظهور است- به‌سر می‌بریم، خیلی چیزها باید تغییر کند، به خیلی چیزها باید توجه کنیم که احیاناً به آن بی‌توجه هستیم، و اگر این‌طور نیست، خُب زندگی عادی خودمان را داشته باشیم؛ البته با مقاومت‌ها، با مبارزه با بدی‌ها و با تلاش برای خوبی‌ها. منتها اگر واقعاً در آستانۀ ظهور هستیم همۀ این تلاش‌ها یک وضعیت و ویژگی‌های خاصی پیدا می‌کند. طبیعتاً کسی از زمان ظهور خبر ندارد اگر کسی می‌توانست به ما بگوید که زمان ظهور کِی هست، کار ما در این بررسی آسان‌تر می‌شد.

سال‌هاست علامت‌هایی دیده می‌شود که احساس نزدیکی ظهور، تقویت می‌شود

سال‌هاست علامت‌هایی دارد دیده می‌شود که احساس نزدیکی ظهور، تقویت می‌شود. وقتی عرض می‌کنم «نزدیکی ظهور» معمولاً بعضی‌ها زود علیه این حرف، موضع‌گیری می‌کنند و می‌گویند «تو گفتی نزدیکی ظهور، یعنی زمان تعیین کردی!» درحالی‌که ابداً این‌طور نیست. اما سال‌هاست که خیلی از افرادی که در این زمینه کار کرده‌اند و محقق هستند، دارند اشاره می‌کنند به اینکه ما علائمی را می‌بینیم که احتمال نزدیک‌بودن ظهور، تقویت می‌شود.

از همان سال‌های ابتدایی که این بحث‌ها شروع شد، خیلی‌ها به شدت منتقد بودند و می‌گفتند «بیخود مردم را امیدوار نکنید، معلوم نیست ظهور کِی باشد!» جالب این است که شدّت انتقادها در این سال‌ها دارد کمتر می‌شود. یعنی آن کسانی که منتقد بودند هم دیگر دارند کم‌کم با احتیاط انتقاد می‌کنند یا دست از انتقادات‌شان برمی‌دارند. این یعنی چه؟ یعنی احتمال نزدیک‌بودن ظهور، دارد قوّت پیدا می‌کند.

برخی حوادثِ پیش از ظهور که در روایات آمده، قبلاً از نظر ما قابل تحقق نبود ولی الان قابل تحقق شده

خیلی از علائم دارند خودشان را نشان می‌دهند. بنده در اینجا می‌خواهم دربارۀ یکی از این علائم صحبت کنم و در کنارش یک پیشنهادی را عرض کنم. یک مطلبی هست که در روایات ما فراوان آمده است ولی ما نسبت به آن کم‌توجه بوده‌ایم. خودِ من تا حالا کمتر این روایت‌ها را برای مخاطبانم قرائت کرده‌ام. این روایت‌هایی که در اینجا می‌خواهم اشاره کنم، شاید در این سی و چند سال فعالیت تبلیغی خودم اصلاً به این روایت‌ها نپرداخته باشم؛ به دلایل مختلف؛ مثلاً اینکه شاید روحیۀ مردم تضعیف بشود و بالاخره تلخی‌ای در کام انسان قرار بگیرد، با وجود اینکه در نهایت، شادکامی خاصی هم دارد.

ما در آستانۀ ظهور هستیم یا نه؟ نمی‌دانم، ولی روز به‌روز دارد علائمِ آن تقویت می‌شود. یک روزی به ما می‌گفتند کسی یا جریانی به نام «سفیانی» ظهور می‌کند. ما اصلاً نمی‌توانستیم این را بفهمیم که یعنی چه؟ دهۀ 80 یا دهۀ 90، نمی‌توانستیم بفهمیم که طرفدار سفیانی اصلاً یعنی چه؟! تا اینکه دواعش ظهور کردند و تروریست‌ها این منطقه را به آتش کشیدند و رسماً علَم سفیانی را برقرار کردند. نمی‌خواهم بگویم که اینها همان سفیانی هستند اما زمینۀ اجتماعی طرفداری از ابوسفیان ایجاد شد.

یا مثلاً جنگ‌های آخرالزمان که در روایات آمده است، مربوط به همین مناطق است. تا همین ده سال پیش می‌گفتیم این مناطق که آرام هستند و خبری از جنگ و درگیری نیست... ما بعد از جنگ 33روزه با گروهی از دانشجوها به سوریه رفتیم. در مناطقی از سوریه که بعداً توسط داعش در آنها درگیری صورت گرفت، با اتوبوس سفر کردیم. همان موقع می‌گفتیم که طبق روایات، در این مناطق، درگیری پدید می‌آید و خیلی کشتار می‌شود... چند سال طول نکشید که همان مناطقی که ما بازدید کرده بودیم، تقریباً با خاک یکسان شد. درحالی‌که اصلاً آن زمان، حدس‌اش را هم نمی‌زدیم که این مناطقِ آرام، چطور ممکن است دچار جنگ بشود؟ اما بعد دیدیم که شد.

یک حرف‌هایی در روایات آمده است که ما تا حدود بیست سال پیش، واقعاً نمی‌فهمیدیم این حرف‌ها چطور می‌خواهد اجرا بشود؟ ولی الآن، اینها را خیلی طبیعی می‌دانیم یعنی آن مطالبِ غیرقابل پیش‌بینی، الآن به مطالب محقق‌شده و بسیار قابل پیش‌بینی تبدیل شده است. پس ما باید هوشیاری‌مان را بیشتر کنیم.

«مرگ فراگیر» یکی از علائم آخرالزمان است که قبلاً تصورش برای ما سخت بود ولی الان نه!

یکی از مطالبی که در روایات، دربارۀ آخرالزمان آمده است و ما تا سه سال پیش هم تصور نمی‌کردیم که به‌سادگی قابل تحقق باشد، همین مسئله‌ای است که امروزه به اسم کرونا و بیماری فراگیر و کشتارجمعی دارد انجام می‌شود و برخی می‌گویند که این تازه مقدمه‌اش است. در روایاتی که دربارۀ بخشی از علائم آخرالزمان هست، می‌فرماید: دوسوم از مردم روی زمین از بین می‌روند و یک‌سوم باقی می‌مانند. (لا یَکونُ هذَا الأَمرُ حَتّى‏ یَذهَبَ ثُلُثَا النّاسِ...؛ کمال‌الدین/ج2/ص656) یا فرموده‌اند: یک‌سوم با جنگ از بین می‌روند و یک‌سوم با بیماری از بین می‌روند. (سَمِعتُ عَلِیّاً علیه السلام یَقولُ: لا یَخرُجُ المَهدِیُّ حَتّى‏ یُقتَلَ ثُلُثٌ، ویَموتَ ثُلُثٌ، ویَبقى‏ ثُلُثٌ ؛ الفتن/ص128)

ما این روایت‌ها را برای مردم نمی‌خواندیم و می‌گفتیم اصلاً چه اصراری هست که مردم را مضطرب کنیم؛ به‌جای دعا برای ظهور، مضطربِ مرگ و میر فراگیر بشوند... از طرف دیگر، می‌گفتیم: آخر چطور می‌شود که یک‌سوم مردم با بیماری از بین بروند؟ مثلاً در روایت دارد: طرف صبح بیدار می‌شود و سرِ حال است، اما شب از دنیا می‌رود، یا اینکه شب سرِ حال است و صبح از دنیا می‌رود.  مثل این سکته‌هایی که بیماری کرونا نمونه‌هایش را جلوی چشم ما آورده است. (إِنَّ مِنْ وَرَاءِ ذَلِکَ مَوْتٌ ‏ذَرِیعٌ‏ یَخْتَطِفُ النَّاسَ اخْتِطَافاً حَتَّى إِنَّ الرَّجُلَ لَیُصْبِحُ سَالِماً وَ یُمْسِی دَفِیناً وَ یُمْسِی حَیّاً وَ یُصْبِحُ مَیِّتاً ؛ فضائل الأشهر الثلاثة/ص91)

مرگ فراگیری که در روایات آخرالزمان آمده، آیا همین وضعیت کروناست؟

آیا این وضعیت کرونا همان وضعیتی است که در روایات هست؟ نمی‌دانیم ولی این ماجرا، چنین حادثه‌هایی که مربوط می‌شود به علائم ظهور را به ذهن ما نزدیک کرده است. ما تا چند سال پیش می‌گفتیم: با این پیشرفت علم، این چه بیماری‌ای است که می‌خواهد بیاید و جان این‌همه مردم را در جهان بگیرد؟ الآن به سهولت داریم می‌بینیم که پزشکی از جلوگیری از این بیماری عاجز است و همۀ واکسن‌ها هم جنبۀ اضطراری دارند. این خیلی بد است که ما این‌همه مضطرب می‌شویم اما دیگر از اضطراب گذشته است. روزانه در اخبار ما دارند خبر مرگ و میر اعلام می‌کنند.

ما یک زمانی می‌گفتیم: چطور می‌شود که این‌همه آدم درگیر یک‌سری بیماری‌ها بشوند و از دنیا بروند؟ الآن دیگر تبدیل شده است به یک خبر عادی و روزمره! روزی سه مرتبه چهار مرتبه شما آمار مرگ و میر را می‌شنوید.

یکی از علائم ظهور، همین مرگ و میرهای فراگیر است که در روایات متعدد به صورت‌های مختلف از ائمۀ هدی(ع) به‌ویژه امام صادق(ع) و امیرالمؤمنین علی(ع) در کتاب‌های معتبر نقل شده است.

طبق روایت، شیعیان می‌توانند با هوشیاری، خودشان را از بلاهای آخرالزمان عبور بدهند

در برخی از روایات آمده است، وقتی امام صادق(ع) فرمودند که خیلی‌ها قبل از ظهور با بیماری و جنگ از دنیا می‌روند، یکی از شیعیان امام‌صادق(ع) پرسید: پس کی باقی می‌ماند؟ امام صادق(ع) فرمودند: آیا شما دوست ندارید جزو آن کسانی باشید که باقی می‌مانند؟ معلوم می‌شود که شیعیان می‌توانند آخرالزمان در جنگ‌ها و در بیماری‌های فراگیر، خودشان را جمع کنند. (سَمِعْنَا أَبَا عَبْدِاللَّهِ ع یَقُولُ لَا یَکُونُ هَذَا الْأَمْرُ حَتَّى یَذْهَبَ ثُلُثَا النَّاسِ فَقُلْنَا إِذَا ذَهَبَ ثُلُثَا النَّاسِ فَمَنْ یَبْقَى فَقَالَ أَ مَا تَرْضَوْنَ أَنْ تَکُونُوا فِی الثُّلُثِ الْبَاقِی‏؛ غیبت شیخ طوسی/ص339)

اگر ما این روایت را جدی بگیریم و اگر بگوییم زمانۀ ما همان زمانه است (توجه کنید که دو تا «اگر» برایش می‌گذارم) این هوشیاری شیعیان هست که می‌توانند خودشان را از بلاهای آخرالزمان عبور بدهند و این معنایش این است که ما باید متفاوت از دیگر کشورهای جهان عمل کنیم؛ هوشیارانه‌تر، عالمانه‌تر و هوشمندانه‌تر.

از رئیس‌جمهور محترم تشکر می‌کنم که فرمود: واکسیناسیون باید «اقناعی باشد نه اجباری»/ تبعیّت‌کردن از سازمان‌های بهداشتی جهانی برای ما سمّ مهلک است

تبعیّت‌کردن از سازمان‌های بهداشتی جهانی برای ما سمّ مهلک است، البته به هزار دلیل؛ یکی از دلایلش ممکن است همین تحلیلی باشد که خدمت شما عرض کردم.

بنده واقعاً از رئیس‌جمهور محترم تشکر می‌کنم که فرمودند در ارتباط با کرونا باید اقناعی برخورد کرد، واکسیناسیون باید «اقناعی باشد نه اجباری». از صداوسیما هم انتظار می‌رود که در این‌باره خیلی بهتر برخورد کند، از صداوسیما تقاضا می‌کنم از شیوۀ غلط تبلیغات در موضوع کرونا دست بردارد، هم کروناهراسی راه نیندازد، هم چندصدایی بشود و این گفتگوهایی که مردم بین خودشان دارند، از زبان اندیشمندان در گفتگوها و مناظره‌های علمی در تلویزیون، مطرح بشود و مردم اینها را بشنوند و این‌قدر سراغ شایعات نروند.

اگر یک پزشک؛ چه پزشک سنتی چه پزشک مدرن، در ارتباط با کرونا حرف دیگری داشت و ادّعا داشت که «من از نظر علمی می‌توانم حرفم را اثبات کنم» حتماً چنین فردی باید بیاید در صداوسیما و دیگر پزشکان با او گفتگو کنند. در این‌صورت سطح آگاهی مردم در مسائل پزشکی بالا می‌رود. حالا که بناست در آخرالزمان درگیر با مسائل بهداشتی و بیماری‌های فراگیر باشیم، باید در این‌باره گفتگو صورت بگیرد.

روش برخورد صداوسیما دربارۀ کرونا، نباید تخطئه و ترساندن و تحقیرکردن باشد

همین‌جور که رئیس‌جمهور محترم فرمودند در ارتباط با کرونا باید اقناعی برخورد کرد؛ یعنی تخطئه و ترساندن و تحقیرکردن و... اینها نباید روش برخورد صداوسیما باشد که متأسفانه کم و بیش این‌گونه است و بنده دو سه مورد که در اخبار نگاه کردم، این‌طور بود. صدا و سیما باید دربارۀ کرونا، ضمن ارائۀ اطلاعات معتبر، آن کسانی که به راه‌حل‌های تازه‌ای رسیده‌اند، بیاورد و نتایج تحقیق آنها شنیده بشود.

افراد بسیار زیادی می‌گویند «حداقل می‌شود درمان کرونا را تسهیل کرد؛ مثلاً با طبّ مکمّل...» برای صداوسیما خیلی زشت است که اصلاً در صداوسیما اثری از این افراد نباشد. باید همۀ صداها شنیده بشود و همه باید کمک کنند.

تخطئه‌کردن نباید در کار هیئت علمی وابسته به ستاد کرونا باشد

تخطئه‌کردن نباید در کار هیئت علمی وابسته به ستاد کرونا باشد. از هیئت علمی وابسته به ستاد کرونا-که یک‌سری افرادشان تغییر کردند-تقاضا می‌کنم که این فضای بسته و فضای محرمانۀ پشت‌پرده را تمام کنند. افراد صاحب‌نظر را بیاورند و با بحث، گفتگو، بررسی و... همه به یک نتایج خوبی برسند.

امروز با یک آقای دکتر متخصص، در این‌باره صحبت می‌کردم، ایشان کاملاً از علمی‌بودن واکسن و فراگیر بودن ویروس کرونا دفاع می‌کرد، ولی می‌گفت: من به هیچ وجه، نه خودم نه بچه‌هایم واکسن نمی‌زنیم. گفتم: شما که تا الآن از واکسن دفاع می‌کردی! ایشان استدلال‌های خاصّ خودش را داشت ولی می‌گفت من واکسن نمی‌زنم چون بلد هستم، ایمنی بدن خودم را تقویت می‌کنم و... ایشان یک راه‌هایی را به ما نشان داد.

پیشنهاد می‌کنم در همۀ امور حساسِ اقتصادی، نظامی، بهداشتی و... یک پیوست مهدوی و آخرالزمانی اضافه بشود

باز هم عرض می‌کنم، کرونا به‌عنوان یک بیماری فراگیر که عامل مرگ و میر زیاد است «ممکن است» یکی از حوادث آخرالزمان باشد، غیر از اینکه باید در ارتباط با این موضوع، هوشیارانه‌تر برخورد کرد و به قول رئیس‌جمهور محترم «اقناعی» برخورد کرد، یک پیشنهاد دیگر هم دارم و آن اینکه اساساً در همۀ امور، در بخش اقتصادی، در بخش‌های نظامی، در بخش‌های بهداشتی، در مجلس شورای اسلامی و در بسیاری از امور حساس یک پیوست مهدوی و آخرالزمانی هم اضافه کنند.

پیوست مهدوی یعنی چه؟ یعنی بر این احتمال و بر این فرض که «اگر آخرالزمان باشد دربارۀ این موضوع چه باید کرد؟» یک ملاحظاتی صورت بگیرد.

تحلیل جالب یکی از مراجع نجف دربارۀ روایات مربوط به سفیانی

یکی از مراجع نجف به بنده می‌فرمودند: اینکه سفیانی از کجا حرکت می‌کند، کجاها درگیر می‌شود کجاها آدم‌کشی می‌شود و... معنای این روایت‌ها این نیست که اینها قطعاً اتفاق خواهد افتاد! ائمۀ هدی(ع) درواقع به ما گرا داده‌اند که شما توپخانۀ‌تان را آنجا تنظیم کنید و از این جنایت‌ها پیشگیری کنید! این تحلیل خیلی تحلیلِ هوشمندانه‌ای است. ائمۀ هدی(ع) که نمی‌خواهند ما دست‌بسته تسلیم گرفتاری‌های آخرالزمان باشیم. به ما گرا می‌دهند که ما بدانیم و خودمان را هوشیار کنیم. شاید این بیماری یا مرگ فراگیر هم از این جنس باشد. ان‌شاءالله با هوشیاری، به‌خوبی از فتنه‌های آخرالزمان عبور کنیم.

این پیوست مهدوی و پیوست آخرالزمانی را برای همۀ کارهایمان داشته باشیم؛ مثلاً نیروهای نظامیِ ما این پیشنهاد را جدی بگیرند. عملیات نظامیِ دشمنان ما توسط اهل‌بیت(ع) ارائه شده است. طبیعتاً نیروهای نظامیِ ما همۀ ملاحظات را درنظر می‌گیرند، خُب این روایات را هم در اتاق کار و فرماندهی جنگ بگذارند و ببینند چه ملاحظاتی باید در ارتباط با آن انجام بشود. در عرصۀ اقتصاد و در عرصه‌های دیگر هم همین‌طور است. یک ملاحظۀ جدّی داشته باشید. وقتی همۀ ائمۀ معصومین(ع) حتی رسول خدا(ص) مُصرّانه دربارۀ فتنه‌های آخرالزمان مطالبی دارند و صحبت‌های مفصّلی دارند، معلوم می‌شود که موضوع خیلی مهم است و اگر ما آن قوم آخرالزمان باشیم باید هوشیاری‌مان خیلی زیاد باشد.  

 (الف2/ن2)

نظرات

صوت و یا تصویری ابن جلسه رو بارگزاری کنید

۲۸ مهر ۰۰ ، ۱۹:۵۴ لیلا رضایی

سلام و عرض ادب ،خدا می‌دونه که ما چقدر منتظر بودیم تا این صحبت های که حاج آقا پناهیان فرمودند رو از زبان علما بشنویم ولی نمی‌دونم چرا همه سکوت کردن و تبعیت از سازمان بهداشت جهانی رو پیشنهاد میدن،این واقعا پرده برای شیعه که بخواد از کفار و غربی ها دارو و درمان و پروتوکل بگیره،امیدوارم همون‌طور که حاج آقا فرمودند صدا و سیما دست از کرونا هراسی برداره .من خودم یه میکروبیولوژیست هستم و طب اسلامی رو خوندم و قبول دارم و دنبال میکنم و از ماسک و واکسن هم استفاده نمیکنم چون این کارها سیستم ایمنی بدن رو آسیب شدید میزنم.خدا آقای پناهیان رو حفظ کنه انشاالله.

 

 

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...