فهرست تفصیلی درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام (سال 92 - 96)
فهرست:
- فصل اول: اهمیت و آثار مطالعه تاریخ
- فصل دوم: بستر جاهلیت
- فصل سوم: ماهیت بعثت
- فصل چهارم: آغاز رسالت
- فصل پنجم: دعوت
- فصل ششم: عداوت
- فصل هفتم: رنج و استقامت
- فصل هشتم: هجرت
- فصل نهم: ولایت
- فصل دهم: حکومت
- فصل یازدهم: نفاق و خیانت
فصل اول: اهمیت و آثار مطالعه تاریخ
اهمیت مطالعه تاریخ
- اهمیت مطالعه تاریخ در قرآن کریم
- اهمیت مطالعه تاریخ در کلام و سیره معصومین(ع)
- تقدم شناخت تاریخ اسلام بر دیگر معارف اسلامی
- ضرورت بازخوانی و کشف قطعات ناشناختۀ تاریخ اسلام
آثار مطالعۀ تاریخ
- قدرت بر تحلیل صحیح در پیچیدگیهای سیاسی
- قدرت بر متقاعد کردن و پاسخ به سؤالات و شبهات
- یافتن وجوه مشترک بین ادیان و مذاهب برای وحدت
- شناخت جایگاه معارف دین
- شناخت شیوه اداره حکومت دینی
- درک سیاسی بودن دین
- تأثیر متقابل نگاه سیاسی در درک تاریخ اسلام
- «مشاهدۀ» اولیای خدا
- مطالعه تاریخ، مشاهدۀ «اسوه» است
- قطعات تاریخ، ثمرۀ تلاش انبیا و اوصیا
- «مشاهده» در تاریخ، لذتی بی بدیل
- تقویت محبت اهل بیت(ع)
- عبرت گرفتن از احوال گذشتگان
- کسب معرفت و حکمت
فقر مطالعه تاریخ، غفلتی فراگیر
مطالعۀ تاریخ و تطبیق آن با حوادث زمانۀ کنونی
پیش زمینههای فکری و اعتقادی، یکی از علل عدم درک درست تاریخ
کتابهایی برای مطالعه
فصل دوم: بستر جاهلیت
سیاه نمائی بیش از حد دوران جاهلیت
- عرب جاهلیت، جامعهای دینی
- عرب جاهلیت، جامعهای با ویژگی های بسیار مثبت
عوامل سیاهنمایی بیش از حد دوران جاهلیت
- مستشرقین
- فرهنگ کشورهای متمدن غربی، بدتر از عصر جاهلیت
- ضعف فرهنگی، ربطی به عرب اصیل مکه نداشت
- مورخین مسلمان
پیامدهای سیاه نمایی دوران جاهلیت
- درس آموز نبودن تاریخ
- الگوزدائی از پیامبر(ص)، نتیجه نگاه استثنایی به عرب جاهلی
- پیامبر(ص) با جامعه ای معمولی مواجه بوده نه استثنایی!
- علت مخالفت با پیامبر(ص) قابل تعمیم در همه جوامع دینی
- درس آموز نبودن تاریخ زندگی امیرالمؤمنین(ع) و کربلا
- مسائل جامعه پیامبر(ص)، اصلی ترین مسائل بشر
- کاستن از ارزش کار پیامبر(ص)
- سوء ظن نسبت به خانوادۀ پیامبراکرم(ص)
زمینههای مثبت فرهنگی و اجتماعی ظهور اسلام در جزیرة العرب
- اهمیت بالای عهد و پیمان
- وجود قاعده برای ازدواج
- احترام به خوبان جامعه
- ادبیات منحصر به فرد
- احترام به زن
- آزامردی و حریت و عدم پذیرش یوغ حکومت ها
مکه، معنویترین شهر دنیا در عصر جاهلیت
- علت مخالفت اهل مکه با پیامبر(ص) چه بود؟
منتظران ظهور آخرین پیامبر(ص)
- نقش شناخت دوران جاهلیت در درک خطابات قرآنی
فصل سوم: ماهیت بعثت
محوریت ظهور رهبر الهی برای جامعه بشری در جریان بعثت
- پیامبر(ص)، محور امتحان
- دین یعنی: «از چه کسی تبعیت می کنی؟»
- اهتمام پیامبر(ص) به امتحان مردم با ولایتمداری
- عبادتِ خدا، بهانۀ فرار از اطاعت ولی خدا
- امتحان با ولیّ خدا، امتحانی همیشگی
- امتحان با ولایت فقیه در عصر حاضر
محور حوادث تاریخ صدر اسلام
- کتاب تاریخی که تاریخ را محوری بحث کرده باشد نداریم
- محور اصلی تاریخ اسلام، چه چیزهایی نیست؟
- ولایت امیرالمؤمنین(ع)، محور تاریخ اسلام
- غدیر خم مهمترین دلیل بر محوریت ولایت
فصل چهارم: آغاز رسالت
دعوت پنهانی، ذهنیتی اشتباه
عدم دعوت، فرصتی برای تعیین «السابقون»
قلب سالم، علت سرعت در ایمان
ویژگی های این دوره
- پیامبر(ص) در این دوره دعوت به دین نمی کردند
- فعالیت های پیامبر(ص) پنهانی نبوده است
اهداف پیامبر(ص) در این دوره
- آماده ساختن افکار عمومی برای قیام
- شناسایی و جذب افراد مستعد برای همراهی با دین (قیام، تبلیغ دین، شروع رسالت، تشکیل حکومت، دعوت عمومی)
فصل پنجم: دعوت
نگاهی به دعوت؛ تعریف و تبیین
- تفاوت دعوت با امر به معروف و نهی از منکر
- دعوت مقدم بر امر به معروف و نهی از منکر
تلاوت، روش دعوت پیامبراکرم(ص)
- تلاوت چیست؟
- تأثیر پیچیده قرآن، بر روح و روان
- تلاوت در سیرۀ پیامبر(ص)
- شروع دعوت پیامبر(ص) با استدلال نبود
- نمونه هایی از روش تلاوت در دعوت پیامبر(ص)
- دعوت به دین در سیره اصحاب پیامبراکرم(ص)
- مدعیان دروغین، آفت روش تلاوت
- اعتماد به نفس دینی، سیره تبلیغی پیامبر(ص)
اصول و آداب دعوت به دین در سیره پیامبراکرم(ص)
- تبلیغ کارکرد گرایانه
- برخورداری از سابقۀ خوب
علل و فرآیند ایمان و کفر در جریان دعوت
- پاسخ منفی خدا و رسول(ص) به درخواست معجزه
- فرآیند ایمان و کفر شفاف نیست
- جبران ابهام ایمان با شفافیت کفر در تشخیص راه حق
- علل ایجاد شک و ضعف در ایمان
- امتحان یقین، در انتظار مؤمنین
نقش محبت و نفرت در جریان دعوت
- محبت شدید به پیامبر(ص)، اثر ایمان
- نفرت شدید از پیامبر(ص)، پی آمد عدم ایمان
- نقش محبت و نفرت از پیامبر(ص) در جریان دعوت، موضوعی مغفول در مطالعه تاریخ
- حفظ منافع، علت دشمنی با پیامبر(ص) نبوده است
- دلبریِ صاحبان فضیلت بیش از خود فضائل
- سوء تفاهم، علت ایمان نیاوردن بعضی از افراد
- شرافت و رذالت درونی، منشاء دوستی و دشمنی با ولایت
«تمسخر»، اولین پی آمد دعوت
- استهزاء، عملیات روانیِ کفار علیه مؤمنین
- عذاب الهی در انتظار دیکتاتوری تمسخر
- زمینه سازی برای تمسخر، طرح خدا
- ریشه های تمسخر
- حماقت، اولین ریشۀ تمسخر
- حسادت دومین ریشۀ تمسخر
- آثار تمسخر
- قداستزدایی
- دلداری دادن تمسخرکنندگان به همدیگر
- تسکین نفس مسخره کنندگان
- تضعیف دینداری مؤمنین ضعیف و ایجاد تمایل به جبهۀ باطل
فصل ششم: عداوت
الف) دشمنشناسی، ضرورت ها و آثار
- عدم امکان رشد و سعادت بشریت بدون دشمن شناسی
- نقش دشمن شناسی در زمینه سازی ظهور امام زمان(عج)
- اهمیت مضاعف دشمن شناسی در زمان حاضر
- عرفان انقلابی؛ زندگی در متن مبارزه با دشمن
- نقش و تلاش اولیای خدا، در تقویت دشمن شناسی مؤمنین
ب) ایجاد درگیری، دستور خدا در آغاز دعوت عمومی
- درگیری با دشمن، در متن آموزه های دین
- «درگیری با دشمن»، اراده و لطف خفیۀ الهی برای انقلاب اسلامی
ج) ریشۀ دشمنیها با پیامبراکرم(ص)
- مقدمۀ اول: شناخت ویژگی های مثبت عرب جاهلی مقدمه شناخت علل مخالفت
- مقدمۀ دوم: بهانه هائی که ریشۀ دشمنی نبودند
- درخواست معجزه، بهانه ای برای پنهان کردن کفر
- سخت گیری خدا پس از معجزه
- بهانهجویی و تئوریزه کردن کفر در تفکرهای الحادی جهان
- حسادت مذهبی
- «حسادت مذهبی»، اصلی ترین علت تقابل با حق از ابتدای خلقت
- «حسادت» نسبت به «ولایت» ، محور تاریخ انبیا
- دعویِ «ولایت الهی» از سوی پیامبر(ص)
- سلب اختیار دین از بندگان
- تفسیر امام صادق(ع) از عبودیت در حدیث «عنوان بصری»
- بندگی طاغوت نتیجه اجتناب ناپذیر عدم بندگی خدا
- عدم باور به «نصرت الهی»
- عدم اعتماد به وعده های خدا، راز دین گریزی
- وقتی مالک اشتر هم کم می آورد
- اوج باور امیرالمؤمنین(ع) به نصرت الهی
- نصرت مؤمنین در اوج ناامیدی ها، سنت الهی
- پیچیده کردن وضعیت، طرح خدا
- اهداف خدا از ایجاد سختی و پیچیدگی در دین داری
1. غربال منافقین
2. تربیت مؤمنین
5. اغراض سیاسی
6. قدرت برآمده از دین
- مواجهه پیامبر(ص) با ادیان انحرافی بوده، نه بی دینی
- «دین جعلی»، اولین پیامد قدرت دینی
- مخالفت با «دین حق»، دومین پیامد قدرت دینی
- قدرت روز افزون «انقلاب اسلامی» علت دشمنی مستکبرین
- افزودن قدرت، راه تسلیم مستکبرین عالم
- مقابله با دین تحریف شده، دشوار است
7. «تمامیت خواهی» دین
- تمامیت خواهی، غربال مؤمنین در آخرالزمان
فصل هفتم: رنج و استقامت
سنت خدا در رشد رهبران الهی با سختی و رنج
- قریش و ابولهب، مؤثرترین عامل در رنجِ پیامبر(ص)
- مدعیان مذهبی، آزار دهندگان به پیامبر(ص) و اهلبیت(ع)
عوامل رنجهای پیامبر اکرم(ص)
- عدم هدایت مردم
- رنج پیامبر(ع) از اعمال مؤمنین
- علاقۀ شدید ولیّ خدا به شیعیان
- ارتباط با مردم پس از درک لذت های معنوی
- عدم رعایت حرمت پیامبر (ص)
- شکستن حرمت پیامبر(ص)، راهبرد دشمنان
- شکستن حرمت ولی الله، نقطۀ کانونی کفر
- احترام به ولی الله، نقطۀ کانونی ایمان
- پیوند زدن احترام اهل بیت(ع) به رسول خدا(ص) علت بی احترامی ها
- علت رنج پیامبر (ص) از بی ادبی امَت
- آداب ولایتمداری در قرآن
- عواقب بی ادبی به اولیا
- پیاده روی اربعین؛ شکوه احترام به ولی خدا
- بی حرمتی و تمسخر اربعین، ادامۀ تمسخر پیامبر(ص)
آثار و پیامد توجه و عدم توجه به رنجهای نبوی
- آثار توجه به رنج های پیامبراکرم(ص)
- تحکیم رابطۀ عاطفی با پیامبراکرم(ص)
- مقاوم شدن در دینداری و تبلیغ دین
- ایمان به نصرت الهی در عصر حاضر
پیآمدهای عدم توجه به رنجهای پیامبراکرم(ص)
- ایجاد شبهه نسبت به توانائی های پیامبراکرم(ص)
- الگوپنداری جامعۀ نبوی
«شِعب ابی طالب»، طولانی ترین فصل رنج و استقامت صدر اسلام
- نگاهی اجمالی به ماجرای شعب
- استقامت و تحمل رنج در مسیر حق، سنت الهی
- امتحان تحریم و استقامت، یکی از مراحل تکامل جامعۀاسلامی
- آثار و برکات استقامت در قرآن
- وفور برکات و نعمات
- رهائی از غم و رسیدن به آرامش
- نزول ملائکه
- نصرت الهی
رنج مؤمنین، در پرتو رنج ولیّ خدا
- سلسله مراتب مخالفت با خدا
- تثبیت جایگاه ولیّ خدا، موجب رفع دشمنی
- آزار دهندگان مؤمن
- دوست بداخلاق
- دشمن کینه توز
فصل هشتم: هجرت
نشر و تبلیغ اسلام، اثر هجرت
هجرت های صدر اسلام
- هجرت مسلمانان به حبشه
- هجرت پیامبر(ص) به «طائف»
- هجرت پیامبر(ص) به مدینه
- پیمانهای عقبه، مقدمۀ هجرت به مدینه(ص)
- دفاع از پیامبر و اطاعت از ولایت، مفاد پیمان عقبه
- انتخاب نقباء اولین اقدام حکومتی پیامبر(ص)
عوامل زمینهساز در جذب مردم مدینه به اسلام
- هجرت مُصعَب بن عُمَیر به مدینه
- تلاوت، شیوۀتبلیغی مصعب
- آمادگی ذهنی ایجاد شده توسط قوم یهود
- درگیریهای بین اوس و خزرج
مصعببن عمیر، مبلّغ شهید
- ضرورت مطالعۀ زندگی اصحاب با عظمت ولی گمنام پیامبراکرم(ص)
- اسلام آوردن مصعب
- زجرهای مصعب در راه اسلام
- مصعب، مبلغ و اولین امام جمعه مدینه
- تقابل با خانواده در جنگ بدر، اوج فداکاری مصعب
- بصیرت، مقاومت و شهادت مصعب در جنگ احد
فصل نهم: ولایت
جایگاه حقوقی ولایت
- امتحان قلوب با قبول جایگاه خاص ولی خدا
- دفاع از امام(ره) مسئلۀ انقلاب اسلامی نبود
- پانزده خرداد، حقیقت انقلاب اسلامی
- دفاع از ولی خدا، نقطۀ کانونی دین
- انتظار منفعت گرا، انتظار ولایت مدار
- رعایت این جایگاه، عین توحید است
- جایگاه رسول خدا(ص) در قرآن
- هیچ عملی بدون ولایت مقبول نیست
تبیین تدریجی مفهوم ولایت در صدر اسلام
- غربت ائمه(ع) ناشی از عدم ولایتمداری شیعیان
- امام باقر(ع) تبیینگر جایگاه ولایت
- مقایسۀ جایگاه ولایت در زمان حاضر و رسول خدا(ص)
- جامعۀ مدنی یا جامعۀ مهدوی
درک سیاسی، مقدمۀ ولایتمداری
پیچیدگیها و دشواریهای ولایتمداری
- دشواریهای ولایتمداری
- پیچیدگیهای ولایتمداری
- امتحان جامعۀ دینی، فلسفۀ پیچیدگی رهبری ولی خدا
- اوج معرفت دینی در درک اصول سیاست ورزی اولیای خدا
- دستور اعدام اسرای جنگ بدر؛ نمونهای از مسایل پیچیده در صدر اسلام
- درک عمیق، لازمۀ فهم حکمت اوامر ولی خدا
فصل دهم: حکومت
تزکیه امت، رسالت حکومت نبوی
- برنامۀ عملی و رفتاری، روش تزکیه پیامبراکرم(ص)
- اصلاح سیستم¬های مادی و اقتصادی، از مصادیق «یزکّیهم»
راهبردهای حکومت پیامبر(ص)
- ایجاد تشکیلات حکومتی
- نگاهی به انحراف در منصوبین حاکم دینی
- تعیین حد و مرز سرزمین اسلامی
- مردمسالاری دینی و مشارکت دادن مردم
- مشارکت مردم، فلسفۀ اهتمام اهلبیت(ع) به حکومت و سیاست
- هدایت، سبک سیاستورزی اولیای خدا
- زیباترین رفتارهای پیامبر(ص) در عرصۀسیاست است
- مردم غرب، فریبکاری سیاستمدارانشان را فهمیدهاند
- بنیان گذاریِ نهاد مسجد، راهبردی چند جانبه
- مسجد، نهادی اجتماعی
- مسجد، نمادی دینی
- مسجد، هویت بخش به مسلمانان
- مسجد، پایگاهی سیاسی عبادی
- مسجد، پایگاه تربیت و تمرین ولایتمداری
- ایجاد وحدت و رفع اختلافها
- اختلاف اوس و خزرج
- اختلاف مهاجر و انصار
- سقیفه بنی ساعده، نتیجه اختلافات قدیمی
- زمینه سازی برای امتحان مردم
- امتحان، مفهومی عمیق تر از آزادی
- اجازه پیامبر(ص) به آزادی دشمنان و منافقان برای محک و رشد مردم
- افق های بلند مدت، شیوه دیگر اولیای خدا برای امتحان مردم
- گزینه های غلط در کنار گزینه های درست، لازمۀ امتحان
- آزادی در جامعۀ اسلامی بسیار بیشتر از آزادی در غرب
- اسلام با اسارت ذهنی جامعه مخالف است
- دین حتی فریب به نفع خدا را ممنوع می داند
- اسارت سیاسی، پی آمد آزادی جنسی
- ادعای آزادی در غرب، فریبکارانه یا احمقانه
حکومت ولایی، تنها مسیر رسیدن به آزادی
- قدرت طلبی و زورگویی، دو اتهام تاریخی به دین
- تقابل دین با مستکبرین است نه گناهکاران
- مخاطب اول در امر به معروف و نهی از منکر، سیاسیون باشند نه مردم!
- پیامبر(ص): من مبعوث شدم که پادشاهان عالم را بکشم
- ولایت مانند داور است
- سوء استفاده از آزادی، مهمترین نگرانی در حکومت دینی
- مواردی از سوء استفاده از آزادی در حکومت پیامبر(ص)
- ولایت گریزی روز افزون در حکومت نبوی
مدیریت و درایت پیامبراکرم(ص)
- تاریخ پیامبر(ص)، جذاب ترین داستان تاریخی
- علت جذابیت تاریخ پیامبر(ص)
- سبک داستان زندگی پیامبر(ص)، سیاسی است.
- مدیریت پیامبر(ص) را عرشی نبینیم
- مدیریت پیامبراکرم(ص) در تشکیل حکومت
- نمونه ای از مدیریت پیامبر اکرم(ص) پس از جنگ احد
- مدیریت پیامبراکرم(ص) در جنگ احزاب
علل حاکمیت تفکر سکولار در اندیشه مسلمین
- تأثیرپذیری حوزه های علمیه از جوّ حاکم
- تأثیر دوران طولانی بنی العباس بر غیرسیاسی کردن فضای دینداری
- تعارض اسلام سیاسی با حکومت غاصبان، علت جداکردن دین از سیاست
- روش های حکّام غاصب برای سیاست زدائی از دین
1. جعل حدیث در راستای سیاستزدایی از دین
2 و 3. تأثیر روحانیون درباری و ممنوعیت نقل حدیث بر سیاست زدائی از دین
ادله حکومت دینی
- رسیدن به قدرت و تشکیل حکومت، سیره انبیای الهی
- تلاش انبیا برای رسیدن به قدرت، علت دشمنی با آنها
- تشکیل حکومت، سیره قطعی پیامبر(ص)
- پیامبر(ص)، حاکم و مجری احکام الهی
- نمونههائی از اقتدار حاکمیتی پیامبراکرم(ص)
- حضور عالم دینی در رأس حکومت ایران، زمینه ساز رفع تفکر سکولار
- منشور پیامبراکرم(ص) در مدینه؛ دلیل سیاسی بودن دین
- لزوم تدریس منشور نبوی(ص) در مدارس ودانشگاهها
- جزئیاتی از منشور پیامبراکرم(ص)
- مسلمانان امت واحده هستند
- امور حقوقی و مالی
- رعایت قسط و تقسیم اموال به صورت مساوی
- وظائف و حقوق عمومی
- امور مربوط به یهودیان مدینه
- حکومت دینی، فرمان الهی در قرآن
- چرا قرآن به صراحت از سیاست سخن نگفته است؟
دلایل اهتمام دین به سیاست
- سیاست عین هدایت و هدایت عین سیاست
- اوج سیرۀ نبوی را باید در عرصۀ سیاست بررسی کرد
- هدایت گری جامعه از سیاسیون مؤمن بر میآید
- تقدم ایجاد حکومت اسلامی بر تعلیم و تربیت
- وابستگی نیازهای حیاتی به سیاست
- تولید فقر در عرصه سیاست
- معنا پیدا کردن جهاد در عرصۀ سیاست
- نماز جماعت، حکمی سیاسی عبادی
- فعالیت اصلی شیطان در عرصه سیاست
- تحقق بالاترین ثوابها در عرصۀ سیاست
- مهمترین ثمره زهد و عرفان، در عرصۀ سیاست
- قدرتطلبان فضای معنوی سیاسی را خراب کردهاند
- تحقق گناه و حق الناس های کلان، در عرصه سیاست
- تحصیل مقدمات فرج در عرصه سیاست
توحید و مبارزه با طاغوت، دو اصل اساسی دین
- طاغوت چیست؟
- انقلابی بودن، لازمه اجتناب از طاغوت
هوشیاری سیاسی، مهم تر از هوشیاری فردی
- دین، آدم را فعال بار میآورد نه منفعل
- اراده الهی بر اوج هوشیاری انسان
- ضرورت هوشیاری سیاسی علاوه بر هشیاری فردی
- عدم هوشیاری سیاسی، علت تسلّط مستکبرین
- عدم هشیاری سیاسی علت اعتراض به امام زمان(عج)
فصل یازدهم: نفاق و خیانت
نفاق، مسئله اصلی اسلام
- نفاق، علت اصلی عدم گسترش دین
- نفاق، طرح خدا برای امتحان مؤمنین
- همۀ شیعیان در معرض خطر نفاق
عوامل ایجاد نفاق
1 و 2. حبّ جاه و مال
3. حکومت دینی
- مسئولین در حکومت دینی لزوماً افراد متقی نیستند
- رویش منافقین در حکومت دینی کاملاً طبیعی است
- ریزش مؤمنین در حکومت دینی کاملاً طبیعی است
- دین، علت تشدید گمراهی قلوب مریض
4. راحت طلبی و گریز از جهاد
- جهاد، طرح خدا برای عالم خلقت
- جهاد، امتحانی گریز ناپذیر
- آمادگی ظهور، با جهاد
- عافیت طلبی، قوی ترین جریان غیرانقلابی
- قتل عام، نتیجه عافیت طلبی
- تضاد عافیت طلبی با مقاومت
ویژگی های نفاق و منافقین
- واقع بین جلوه دادن سوء ظن به خدا
- «سوء ظن به خدا»، محور اصلی تمسخر اولیای خدا
- جنگ احزاب، نمونه بارز امتحان ایمان به نصرت الهی
- غضب خدا نسبت به کسانی که سوء ظن به او دارند
- واقع بینی (موهوم) بلیه ای فراگیر
- واقع بین حقیقی مؤمنین هستند
- واقع بینی (موهوم)، نقطه آغاز خراب شدن مؤمن
- حسن عبادت راه رسیدن به حسن ظن به خدا
- دوقطبی سازی جامعه
- جستجوی عزت نزد کفار
- مقدمه
- دینداری منفعت گرایانه و غیر منفعت گرایانه
- ضرر دسته دوم بیشتر است
- عزت جویی نزد کفار، ویژگی بارز منافق
- ضرورت حشر و نشر با خوبان و اهل ایمان
- ترس از «تمسخر»، علت علاقه مندی به لبخند کفار
- دوستی با دشمنان و دشمنی با دوستان اهل بیت(ع)
- کافرگرایی و ولایت گریزی، دو شاخصه منافق در قرآن
- عدم اطلاع از فساد خویش
- منافقین ظاهری صادقانه دارند
- خود عاقل پنداری در عین حماقت
- تمسخر مؤمنین
- خلف وعده
- اصلاح رفتار سیاسی اجتماعی، نتیجه شناخت نفاق
- فریب خورده قول منافق در جرم او شریک است
راه مقابله با نفاق
- مقابله با نفاق پیچیده است
- صبر و تحمل مظلومیت
- معرفت به نفاق
فصل دوازدهم: بحران مقبولیت
عدم مقبولیت پیامبراکرم(ص) در جامعۀ مدینه
- مشکل مردم صدر اسلام اعتقادی نبود، سیاسی بود
- امتحانات سیاسی، مهمترین امتحانات دین
عدم مقبولیت امیرالمؤمنین(ع)
- دشمنی ها با امیرالمؤمنین(ع) بیش از پیامبراکرم(ص)
- تنفر از مؤمنین مانند امیرالمؤمنین(ع)
- امام حسین(ع) افشاگر دشمنان درون جامعه دینی
- تنفر از مؤمنین در آیات قرآن کریم
علل و عوامل تنفر نسبت به حاکمین الهی
- تولید نفرت، یکی از مشکلات جامعه دینی
- علت تنفر، دین و دینداران نیستند
- علل تنفر و بحران مقبولیت
- کفر پنهان
- تقوای رهبران دینی
- بیبصیرتی نخبگان و مردم
مطالب مرتبط:
- فهرست سه سطحی درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام بخش حیات رسول خدا(ص) | (سال 92 - 96)
- فهرست اجمالی درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام
- صوت درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام
سلام
چقدر خوب بود که یک فایل وردی و پی دی افش رو هم میذاشتید