۹۴/۰۶/۳۱ چاپ ایمیل و پی دی اف

معرفی کتاب «چگونه دستورات دینی ما را تربیت می‌کنند؟»

به گزارش بیان معنوی، «چگونه دستورات دینی ما را تربیت می‌کنند؟» عنوان هشتمین اثر مکتوب برگرفته از سخنان حجت الاسلام پناهیان است. این کتاب  در واقع بخش دوم کتاب «شهر خدا؛ رمضان و رازهای روزه داری»است. که به دلیل توأم شدم نکات علمی و کاربردی با زبان دلنشین، مخاطب را در فضای معنوی انس به ماه رمضان قرار می دهد و فرصتی مهیا می کند تا روزه دار انس عمیق تری با باطن این مهمانی پیدا کند و لذت بیشتری از حضور در این مهمانی ببرد.

شماره شابک

9-5-91879-600-978

فهرست

  • راه‌های افزایش آثار و برکات ماه رمضان........................ 9
    • انگیزه‌ای برای بهرۀ بیشتر............................. 11
    • 1. افزایش آگاهی...................................... 14
    • 2. تقویت احساس..................................... 23
    • 3. رعایت آداب.......................................... 30
  • روش‌های تربیتی رمضان......................................... 43
    • تأثیر تربیتی رمضان...................................... 45
    • توجّه به اصل تأثیر «رفتار» بر «روح» انسان......... 47
    • بهره برداری از روش مقابله با امیال طبیعی......... 54
    • استفاده از محیط امن معنوی.......................... 74
    • حذف عوامل نامرئی گناه............................... 80
    • بهره گیری از عامل استمرار............................ 84
  • فهرست منابع...................................................... 93

یادداشت ناشر

عباداتی که خداوند برای رشد ما واجب کرده است، با چه ساز و کاری بر ما تأثیر می‌گذارند؟ ما چقدر می‌توانیم از این ساز و کار باخبر شویم؟ این آگاهی چقدر می‌تواند أثرگذاری عبادات بر ما را افزایش دهد؟

دستورات دینی و عباداتی که پروردگار مهربان آنها را مطابق با پیچیدگی های روح انسان طراحی کرده است، هر یک دارای آثار تربیتی خاصی هستند که موجبات سازندگی روح و آبادانی قلب انسان را فراهم می‌کنند. اگر در حد ممکن از ساز و کار و نحوۀ تأثیرگذاری این عبادات و دستورالعمل‌ها بر روح خود خبر داشته باشیم، می‌توانیم در تأثیرگذاری بیشتر و عمیق‌تر آنها بر خود نقش ایفا کنیم.

به عنوان نمونه، رمضان می‌آید و می‌رود و بالاخره ما هم، روزه می‌گیریم، قرآن و دعا می‌خوانیم و ...، اما اگر بدانیم روزه و رمضان، چگونه می‌خواهند در ما اثر بگذارند، می‌توانیم به پرثمر و پراثرتر بودن روزه در جان خود، کمک کنیم و استفادۀ بیشتری از این ماه ببریم. حتی اگر کار خاصی را هم در اثر این آگاهی‌ها انجام ندهیم.

بخشی از کتاب «شهر خدا؛ رمضان و رازهای روزه‌داری» -از همین مؤلف-که پیشتر به زیور طبع آراسته شده بود، به بحث در خصوص «ساز و کارِ تأثیرگذاری عبادات بر روح ما»، و «چگونگی افزایش این اثر تربیتی» می‌پردازد. گرچه این بحث به بهانۀ گفتگو از چگونگی بهره‌برداری بیشتر از ماه رمضان مطرح شده بود و مثال‌های آن بیشتر مرتبط با روزه است، اما به دلیل آنکه بخش مهم و قابل توجهی از بحث، جنبۀ عمومی داشته و مربوط به تمامی عبادات می‌شود، تصمیم گرفتیم آن را- با تغییرات مختصری-به صورت کتابی مستقل نیز ارائه نماییم تا فرصت بهره‌برداری گسترده‌تر از آن فراهم گردد.

پشت جلد

  • یکی از تفاوت‌های نسخه‌های دینی با نسخه‌های دنیایی، برای درمان دردهای انسان، این است که اگر شما مثلاً آثار آنتی‌بیوتیک و آثاری را که مصرف آن در بدن شما دارد، ندانید، صِرف مصرف آنتی‌بیوتیک اثر خود را می‌گذارد و کار خودش را انجام می‌دهد. نیازی به سواد و آگاهی شما ندارد. اگر دارو را بخورید، چه متخصص باشید، چه عامی باشید، دارو کارکرد یکسانی خواهد داشت. اما نسخه‌های دینی این‌جور نیستند. این نسخه‌ها را هرچه بیشتر بفهمیم، و داروهایش را هرچه بیشتر بشناسیم، بیشتر اثر خواهد داشت. معرفت در تأثیرگذاری رفتارهای دینی بویژه افعال عبادی نقش بالایی دارد. به حدی که انجام اعمال توصیه شده در دین، به قدر معرفت انسان، به قدر عقل آدم‌ها، و به قدر دقت آدم‌ها، بر روی انسان اثر می‌گذارد.

متن داخل جلد

  • روزه یک عمل جسمانی است و تقوا یک حالت روحانی. این اثر معنوی از یک عمل مادی چگونه به دست می‌آید؟ نخوردن و نیاشامیدن به عنوان مظاهر مهم روزه چگونه چنین آثار ماندگاری بر جای می‌گذارند؟ طبیعی است نیّت روزۀ ماه رمضان است که به این نخوردن روح می‌دهد و امر خداست که آن را مؤثر قرار می‌دهد. ولی آیا خودِ این نخوردن و نیاشامیدن هم در روح ما اثر می‏گذارد؟
  • با توجه به ساختار طبیعی وجود انسان، روزه نوعی مقابله با امیال طبیعی است و ما در جریان روزه گرفتن به یک نوع ریاضت و خودداری می‌پردازیم و با خواست خود مقابله می‌کنیم. این کار تا چه حدی در تربیت انسان مؤثر است؟ چرا در مسیر دینداری همیشه مجبوریم با امیال طبیعی خود مبارزه کنیم؟ اگر این امیال و کشش‌های طبیعی ما بد هستند، چرا خدا آنها را از اول، در وجود ما قرار داده است؟
  • دیده‌اید گاهی آدم به مهمانی می‌رود، اول یک شیرینی دل‌چسب مقابلش می‌گذارند و به او تعارف می‏کنند. اما او می‏گوید: نه، خیلی ممنون، اگر الان شیرینی بخورم دیگر نمی‏توانم شام بخورم، بعد از شام آن را خواهم ‌خورد. در بسیاری از موارد، مبارزه با نفس، یعنی ما فعلاً دنبال شام معنوی هستیم، شیرینی‏ مادی را هم می‏خوریم، اما بعد از شام.
  • سؤال مشهوری که ممکن است مطرح شود این است که مگر در روایات نفرموده‌اند که عبادات را باید با نشاط انجام داد و اگر انسان تمایل نداشت نباید چیزی را به خود تحمیل کند؟ پس این تحمل دوران میانی و تداوم بخشیدن به عبادت بدون حلاوت، برای چیست؟ آیا زدگی بیشتر نمی‌آورد؟

برخی قسمتهای دیگر کتاب

  • گویا خداوند برای یک رابطۀ عاشقانه از جانب بنده‌اش دلش تنگ شده است. دوست دارد تو هم یک بار به او عاشقانه نگاه کنی. از این‌همه حواس‌پرتی تو خسته شده و می‌خواهد تو به او توجه کنی؛ نه چون به تو و توجه تو نیازمند است، چون به تو علاقه دارد و هر دوستی دوست دارد دوستش به او توجه کند، و می‌خواهد تو به این وسیله ارزش پیدا کنی.
  • تازه تو هم که دوست او هستی، فقط فراموش کرده‌ای؛ می‌خواهد به یادت بیاورد. اکثر اوقات که در خانۀ او می‌روی برای خودت می‌روی، او را نمی‌خواهی، خودت را می‌خواهی، و برای خودت بیشتر می‌خواهی. کمی جلوی ارضاء خواسته‌هایت را گرفته است تا «او» را ببینی و ببینی که «او» را می‌خواهی. خدا اهل محبت است و اساساًً عالم را برای محبت آفریده است.
  • می‌دانید اگر فرق خود را با شیطان تشخیص دهیم و بتوانیم مقدار فشار او را بر روح خود درک کنیم و موقعیت‌های نفوذ او را درشخصیت خود شناسایی کنیم و حساب بدخواهی‌های او را از بددلی‌های خود جدا کنیم، چقدر راحت‌تر هم توبه می‌کنیم و هم مبارزه با نفس خواهیم کرد؟ اولین اثرش این‌ است که قوّت قلب و اعتمادبه‌نفس پیدا می‌کنیم و می‌فهمیم «بابا ما آن‌قدرها هم که فکر می‌کردیم، بد نیستیم»، و این برای انگیزه بخشیدن به مأیوسان از رحمت حضرت حق بسیار لازم است. اثر دیگرش این است که روزنه‌های نفوذ او را سد می‌کنیم و راه‌های مقابله با او را به سرعت تشخیص می‌دهیم و به مقابله اقدام می‌کنیم. مگر شیطان چند راه نفوذ برای انحراف ما می‌تواند پیدا کند؟ نامحدود که نیست؛ کافی است بر نقاط ضعف خود تمرکز پیدا کنیم و اقدامات پیش‌گیرانه را افزایش دهیم.

برای خرید کتاب چگونه دستورات دینی ما را تربیت می کنند؟» می‌توانید از طریق فروشگاه اینترنتی بیان معنوی به نشانی bayancenter.ir یا یکی از مراکز فروش محصولات بیان معنوی در سراسر کشور(اینجا) اقدام کنید.

نظرات

استاد من اینقدر شما رو دوست دارم ... ینی اینقدر که وقتی میام تو سایتتون عکس شما رو میبینم که در حال لبخند زدنید واقعا خوشحال میشم جوری که منم لبخند میزنم. استاد فدایی داری ...

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...