۹۷/۰۴/۱۰ چاپ ایمیل و پی دی اف
چگونه مهربانی خدا را باور کنیم؟/ ج24

محبت اهل‌بیت(ع) راهی برای درک محبت خداست/وقتی اهل‌بیت(ع) این‌قدر مهربانند، خدا چقدر مهربان است!

شناسنامه:

درک مهربانی اهل‌بیت(ع) آسان‌تر از درک مهربانی خداست؛ چون آنها هم مثل ما انسانند/ یکی از جاهایی که آدم می‌تواند مهربانی خدا را لمس کند، موقع ذکر اهل‌بیت(ع) و توسل به ایشان است/ وقتی مهربانی اهل‌بیت(ع) را درک کردی بگو: «اگر اهل‌بیت(ع) این‌قدر مهربانند، خدا چقدر مهربان است!»

در ادامه بخش‌هایی از بیست و چهارمین شب سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان در مسجد امام صادق(ع) با موضوع «چگونه مهربانی خدا را باور کنیم؟» را به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیان معنوی می‌خوانید:

  • کسی که به رحمت و مهربانی خدا ایمان بیاورد و بتواند از آن لذت ببرد-که بالاترین لذت‌ها را به دنبال دارد- می‌تواند از همۀ فوائد دنیا هم بگذرد، از همۀ آدم‌هایی که به او خطا کرده‌اند هم بگذرد؛ چون خودش کاملاً سیراب است. چنین کسی کم‌کم می‌تواند دلسوز مردم بشود و حالتی شبیه حالت امامان برای مردم جامعه پیدا کند. امام هم چون از رحمت پروردگار خیلی بهره می‌برد، سعۀ صدر و سماحت و مهربانی نسبت به خلق خدا پیدا می‌کند، کمااینکه در زیارت جامعه می‌خوانیم: ائمۀ هدی(ع) «معدن رحمت» هستند.
  • چگونه مهربانی خدا را باور کنیم و از آن بهره‌برداری کنیم؟ برای اینکه مهربانی خدا را درک کنیم و از آن بهره ببریم، باید از تفکر استفاده کنیم. کسی که با فکر به این عالم نگاه کند همۀ نعمات الهی را مظهر مهربانی خدا می‌بیند و بعد کم‌کم کارش به «شکر» می‌کشد.
  • در کنار تفکر، یک راه دیگر هم وجود دارد؛ اینکه به‌سراغ قرآن برویم و با فکر، قرآن بخوانیم. آیات قرآن، مظهر مهربانی خداست. یکی دیگر از راه‌های درک، باور و چشیدن مهربانی خدا، «ائمۀ هدی‌(ع)» هستند، قرآن کریم رسماً دربارۀ پیامبر(ص) می‌فرماید: «رَحْمَةً لِلْعالَمینَ» (انبیاء/107)
  • در روایات متعددی توضیح داده شده است که اهل‌بیت(ع) منبع رحمت هستند: «وَ بِنَا یُنَزِّلُ الْغَیْثَ وَ بِنَا یَنْشُرُ الرَّحْمَة...» (امالی صدوق/186) به واسطۀ ما باران می‌بارد، به واسطۀ ما رحمت الهی نشر پیدا می‌کند و به واسطۀ ما برکات زمین خارج می‌شود. همچنین أمیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: «إِنَّا أَهْلَ الْبَیْتِ شَجَرَةُ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعُ الرِّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفُ الْمَلَائِکَةِ وَ بَیْتُ الرَّحْمَة» (کافی/1/221)
  • اهل‌بیت(ع) مظهر مهربانی خدا هستند. یکی از جاهایی که آدم می‌تواند مهربانی خدا را لمس کند جایی است که یاد اهل‌بیت(ع) هست؛ یعنی مجلس ذکر اهل‌بیت(ع). برای اینکه انسان، مهربانی خدا را لمس کند، خوب است توسل به اهل‌بیت(ع) پیدا کند و برای اینکه مهربانی اهل‌بیت(ع) را لمس کند، به حرم ایشان برود.
  • البته در بین اهل‌بیت(ع) أباعبدالله‌الحسین(ع) بیشتر مظهر مهربانی است؛ به این معنا که هر کسی-بدون سیر و سلوک- می‌تواند از مهربانی ایشان بهره بگیرد. مرحوم قاضی طباطبایی می‌فرماید: در عالم مکاشفه دیدم «رحمة الله الواسعة» حسین(ع) است! این رحمت واسعه به همه تعلق می‌گیرد، مثل رحمت رحیمیۀ پروردگار نیست که برای خوب‌ها باشد، بلکه همه می‌توانند از این رحمت واسعه بهره‌مند شوند.
  • در روایت هست که خدا مهربانی را صد قسمت کرد، نود و نُه قسمتش را به اهل‌بیت(ع) داد و یک قسمتش را به سایر خلق خدا داد که از آن، محبت مادر به فرزند، عشق بین زن و شوهر و... پیدا شد. (إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى خَلَقَ مِائَةَ رَحْمَةٍ فَتِسْعٌ وَ تِسْعُونَ رَحْمَةً عِنْدَهُ مَذْخُورَةٌ لِمُحَمَّدٍ وَ عَلِیٍّ وَ عِتْرَتِهِمَا وَ رَحْمَةٌ وَاحِدَةٌ مَبْسُوطَةٌ عَلَى سَائِرِ الْمَوْجُودِینَ؛ تأویل‌الآیات/ 81 ) لذا محبتی که مهربان‌ترین مادر نسبت به فرزندش دارد، هیچ‌وقت به محبت امام نسبت به امتش نمی‌رسد.
  • ما اگر مهربانی اهل‌بیت(ع) و شدتِ محبت ایشان نسبت به خودمان را درک کنیم در درجۀ اول، نسبت به همدیگر مهربان می‌شویم و از خطاهای همدیگر راحت می‌گذریم. در درجۀ بعد، متوجه مهربانی خدا هم می‌شویم و ارتباط ما با خدا هم قشنگ می‌شود (با توجه به اینکه درک مهربانی اهل‌بیت(ع) آسان‌تر از درک مهربانی خداست، چون آنها هم مثل ما انسان هستند و مهربانی آنها ملموس‌تر است)
  • محبت اهل‌بیت(ع) راهی برای درک محبت خداوند است. کسی که مهربانی اهل‌بیت(ع) را درک کند خوب است مدام بگوید «وقتی اهل‌بیت(ع) این‌قدر مهربان هستند، حالا ببین خدا چقدر مهربان است!»
  • شاید بتوان گفت که اهل‌بیت(ع) خودشان را در راه محبت ما کشتند! البته این تعبیر دقیقی نیست اما درست است. در واقع آنها برای این کشته شدند که دین به ما برسد، یعنی برای هدایت ما کشته شدند. وقتی پای هدایت مردم در میان باشد، شخصیت باعظمتی مثل امام حسین(ع) هم در این راه به شهادت می‌رسد.
  • وقتی شما می‌روید درِ خانۀ اهل‌بیت(ع) تا رحمت خدا را درک کنید و دریافت کنید، احتمالاً دو برابر، رحمت خدا را درک می‌کنید. چون شما وقتی به مهربانی خدا بی‌اعتنایی کنید، به خدا ضرر و صدمه‌ای نمی‌رسد و اگر به خدا احترام بگذارید، به او نفعی نمی‌رسد. ولی اهل‌بیت(ع) انسان هستند، عاطفه دارند، دل‌شان می‌شکند، خوشحال می‌شوند و... خداوند هم اهل‌بیت(ع) را دوست دارد و می‌فرماید: اگر ایشان را دوست بدارید، من به صورت خاصی به شما پاسخ خواهم داد و اگر به آنها بی‌احترامی کنید به صورت خاصی مورد غضب من قرار می‌گیرید.

<<جلسه قبل

جلسه بعد>>

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...