۰۱/۰۲/۲۲ چاپ ایمیل و پی دی اف
تاریخ بعثت و عصر ظهور( فصل دوم ) - جلسه بیست و ششم

به طرح «محلۀ مردم‌سالار» بپیوندید!/ طرح محلۀ مردم‌سالارِ بسیج، هستۀ اصلی طرح تحوّل حکمرانی و کوچک‌سازی دولت به‌معنای واقعی کلمه است/ زیباترین بخش دین، «مردم‌سالاری حقیقی» است که با سیستم امر به‌معروف و نهی از منکر، محقق می‌شود    

شناسنامه:

  • زمان: 1401/02/09
  • مکان: برنامه وقت سحر شبکه افق
  • موضوع: تاریخ بعثت و عصر ظهور(فصل دوم)
  • صوت: اینجا
علیرضا پناهیان در سحرهای ماه مبارک رمضان با حضور در برنامۀ سحر شبکۀ افق، فصل جدیدی از سلسله‌ مباحث «تاریخ بعثت و عصر ظهور» را آغاز کرده و دربارۀ تناسب بعثت پیامبر اسلام(ص) با ظهور امام‌زمان(عج) به گفتگو می‌پردازد. در ادامه، فرازهایی از جلسه بیست و ششم این گفتگو را می‌خوانید:

وقتی از فلسطین دفاع کنیم درواقع از خودمان دفاع کرده‌ایم چون دشمنان فلسطین دشمنان ما هم هستند

مجری: امروز «روز قدس» است؛ اهمیت‌ قدس که در یک جامعۀ دیگر است برای کسی که در این جامعه زندگی می‌کند چیست؟ ربط این موضوع نسبت به مسئولیت اجتماعی، ولایت‌پذیری و مباحثی که از سحر اول تا امروز مطرح کردید چیست؟ اگر توضیحی بدهید که نسل جوان‌ هم بهتر متوجه بشوند ممنون می‌شوم.

ما یک‌بار قدس را از این زاویه نگاه می‌کنیم که گروهی از مسلمانان مظلوم واقع شده‌اند و می‌گوییم: «تو کز محنت دیگران بی‌غمی نشاید که نامت نهند آدمی» یعنی ما باید نسبت به آنها حساس باشیم. این وظیفۀ ماست و الّا بلاهایی که بر سر آنها آمده است بر سر ما هم خواهد آمد. این سخن، سخن حقی است، ما باید طرفدار مظلوم باشیم، این سفارش امیرالمؤمنین علی(ع) در وصیت‌شان در لحظات آخر به حسنین(ع) است که فرمودند کمک و یار مظلوم باشید: «کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْنا» (نهج‌البلاغه، صبحی صالح/ص421). بنابراین هر چقدر می‌توانیم باید از مظلوم دفاع کنیم. این حداقلّ نگاهی است که ما به قدس داریم.

حدّ متوسط نگاه ما به قدس این است که بگوییم آنجا زمانی قبله‌گاه مسلمین بوده است، اکنون آنجا سرزمین اسلامیِ غصب‌شده است و حتی اگر به مظلومیت مردم فلسطین هم کاری نداشته باشیم، ما نسبت به امّت بزرگ اسلام وظیفه داریم، به عنوان عِرق اسلامی باید قدس را نجات بدهیم و نباید امّت اسلامی این‌طور ضربه بخورد. این نگاه متوسط است که نگاه بسیار رایجی هم هست، بزرگان انقلاب هم به هر دو نگاه اشاره فرمودند.

اما می‌شود موضوعات دیگری را هم در اینجا اضافه کرد؛ مثل اینکه دشمنان مردم فلسطین دشمنان ما هم هستند، خودشان به این نکته تصریح می‌کنند. وقتی ما از مردم فلسطین دفاع کنیم درواقع از خودمان دفاع کرده‌ایم. موضوع کاملاً جنبۀ ملی هم دارد. اینها دشمنان جهان اسلام هستند، این سطح دوم و سطح متوسط مطلب است، ما چون جزو امّت اسلامی هستیم و در امّت اسلامی پیشرو هستیم باید از اسلام دفاع کنیم و علیه کسانی که قبله‌گاه اول مسلمین را غصب کردند قیام بکنیم. این نگاه در آیات قرآن هم هست که می‌فرماید: «تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُم‏» (انفال،60) یعنی شما باید دشمن خدا و دشمن خودتان را-که یکی هستند- بترسانید و علیه‌شان قیام بکنید. کسانی که دشمن اسلام و دشمن خدا هستند، اتفاقاً دشمن ما هم هستند. دوباره جنبۀ ملّی در این نگاه دوم که نگاه متوسط است وجود دارد.

مسئلۀ فلسطین یک مسئله جهانی است؛ ما می‌خواهیم تمدن حاکم بر عالم را تغییر و تعالی بدهیم

بالاتر از اینها یک نگاه دیگر هم به موضوع قدس هست که می‌گوید ما می‌خواهیم روند ادارۀ عالم را تغییر بدهیم؛ ما می‌خواهیم طواغیت و مستکبران جهان را سرنگون کنیم، به قول شریف پیامبر اکرم(ص) که فرمودند: من آمده‌ام گردن گردن‌کشان عالم را خُرد کنم (إِنَّ اللَّهَ بَعَثَنِی أَنْ أَقْتُلَ جَمِیعَ مُلُوکِ الدُّنْیَا؛ تفسیر قمی/ج1/ص277) یعنی من برای کارهای خیلی عادی و سطحی نیامده‌ام... ما می‌خواهیم تمدن حاکم بر عالم را تغییر و تعالی بدهیم و تمدن انسانی را که با نرم‌افزار اسلام معرفی شده است، بر جهان حکم‌فرما کنیم، چون این تمدن و وضع موجود و حکمرانی فعلی در دست صهیونیست‌هاست و شیشۀ عمر صهیونیست‌ها در رژیم اشغالگر قدس است، باید آن را بزنیم. یعنی اصلاً مسئله اسلامی نیست؛ مسئله جهانی است.

نگاه سوم که یک نگاه عالی است امروز موضوع بحث ماست؛ ما باید جهان را تغییر بدهیم تا بتوانیم در این جهان، آرام زندگی کنیم. ما می‌خواهیم در این محله یک خانه بسازیم ولی چاقوکش‌های محله نمی‌گذارند. باید روی اینها را کم کنیم تا بتوانیم آرام و راحت زندگی‌ بکنیم. ما جز زندگی خودمان چیز دیگری نمی‌خواهیم اما چاره‌ای نیست؛ باید جهان را به خاطر زندگی خودمان تغییر بدهیم.

استمرار راهپیمایی روز جهانی قدس آثار جهانی و منطقه‌ای داشته است

مجری: راهپیمایی ما چه کمکی به این موضوع می‌کند؟

راهپیمایی ما در این چهل سال اولاً باعث بیداری اسلامی و سپس باعث بیداری جهانی شده است، خصوصاً مستمر بودن این راهپیمایی توانسته است آثار بین‌المللی خودش را به‌جا بگذارد؛ حتی در اروپا جریان ضدّصهیونیستی را تقویت کرده است، حتی به قدرت‌های مختلفی که در جهان هستند، جرأت داده است که علیه صهیونیست‌ها موضع بگیرند. الآن وقت تفسیر این مسئله نیست. جدای از آثار قطعی جهانی و منطقه‌ای، وقتی اخبار این راهپیمایی‌ها به گوش‌ مردم غزه و دیگر شهرها در فلسطین اشغالی می‌رسد آنها روحیه می‌گیرند و بدون اینکه ما سرباز اعزام بکنیم، آنها خواب را بر صهیونیست‌ها حرام می‌کنند. صهیونیست‌هایی که می‌خواستند کشور ما را به آتش بکشند، الآن باید ببینند آیا می‌توانند خودشان را جمع بکنند یا نه؟

غیر از این آثار-که البته قطعی است- اثر دیگر راهپیمایی این است که به مردم ما دید جهانی می‌دهد. چقدر زیبا و چقدر باشکوه است! امام، مردم ما را به چه رشدی رساندند! مردم در ارتباط با حساس‌ترین مسائل جهانی وقت می‌گذارند و با زبان روزه، فریاد می‌زنند. این مردم خیلی سالار هستند. اینجا سربازان امام زمان(ع) تربیت می‌شوند که فرموده‌اند، اکثر فرماندهان امام‌زمان(ع) از ایرانی‌ها انتخاب می‌شوند. آنها تربیت‌شدۀ همین تظاهرات‌های روز قدس هستند. چرا در بخش‌های دیگر فرهنگی و تعلیم و تربیتی ما، مثل روز قدس نمی‌اندیشند؟ چرا هر روز ما مانند روز قدس نیست؟

زیباترین قسمت دین و مهم‌ترین ویژگی ما، مردم‌سالاری حقیقی است که امر به معروف و نهی از منکر نام دارد

اجازه بدهید یک آیۀ قرآن و بعد یک کلام از کلمات حضرت امام بخوانم تا معلوم بشود این حرف‌ها سلیقۀ ما نیست؛ و بعد ربط مسئولیت اجتماعی-سیاسی را با مسئولیت جهانی روشن بکنیم. «کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ» (آل عمران،110) شما بهترین امّتی هستید که باید، برای عموم بشریت آماده بشوید. «تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ» کاملاً معلوم است. این جواب سؤال اول شماست. ربط بین امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک سیستم با جهان و رسالت جهانی ما کاملاً پیداست.

شاید این آیه می‌خواهد بفرماید که شما برای بشریت مفید هستید و مهم‌ترین ویژگی ما برای مفید بودن برای بشریت، مردم‌سالاری حقیقی است که امر به معروف و نهی از منکر نام دارد. به خدا قسم! الآن ما زیباتر از این قسمت دین، هیچ حرفی برای مردم جهان نداریم. اگر شما آخرِ حرف‌های اخلاقی‌تان را برای مردم جهان بزنید، می‌گویند «ما اینها را می‌دانیم، این چیزها را ما هم داریم...» راست هم می‌گویند. مگر خودِ ما از سخنان حضرت موسی(ع)، حضرت عیسی(ع) و از سخنان انبیاء دیگر (علیهم السلام) حرف‌هایی را نداریم که خودِ ما نقل می‌کنیم؟! آنها هم شبیهِ این حرف‌ها را دارند، شما فوقش یک مقدار کامل‌ترش را از ائمۀ هدی نقل می‌کنید. می‌گوییم ما جمعه‌ها نماز جمعه می‌رویم، او می‌گوید ما هم یکشنبه می‌رویم...

سیستم امر به معروف و نهی از منکر همان مردم‌سالاری دینی و در مقابل دموکراسی دروغین است

ما چه چیزی داریم که انصافاً خیلی متفاوت است؟ خیلی جذاب و خیلی دلبرانه است؟ سیستم امر به معروف و نهی از منکر. ما اینجا یک ساختار مردمی داریم؛ یعنی سیستم امر به معروف و نهی از منکر که همان مردم‌سالاری دینی است در مقابل دموکراسی دروغین است. این پرجاذبه‌تر از همۀ بخش‌هاست. همین الآن در صدر اخبار جهان اخبار سیاسی و اخبار معطوف به قدرت است. ما برای قدرت، طرح داریم. طرح‌مان «تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ» است. خود خداوند متعال این مطلب را بیان می‌کند. نه حجاب، نه نماز، نه روزه، نه حج و نه زکات هیچ کدام جذاب‌ترین بخش دین نیست. اگر بگویی ما زکات داریم، او می‌گوید ما هم خیریه داریم که به فقرا کمک می‌کنیم.

حتی اگر شما بگویید ما امام و پیغمبر داریم می‌گویند ما هم امام و پیغمبر داریم؛ اگر بگویی ما عزاداری برای امام حسین(ع) داریم، آنها هم در یک جاهایی برای عیسی‌بن‌مریم(ع) عزاداری می‌کنند و می‌گویند ما هم یک‌طور دیگری ابراز ارادت می‌کنیم. البته آنها ادامۀ امر امامت و نبوت، ادامۀ این ستارۀ دنباله‌دار و عمق استراتژیک آن را-که همان ساختار امر به معروف و نهی از منکر است- ندارند. چون از حضرت عیسی‌بن‌مریم(ع) خیلی فاصله گرفته‌اند. دوباره آیۀ قرآن را بخوانیم که پروردگار عالم می‌فرماید: «کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ» شما بهترین مردم هستید که برای مردم جهان خارج شدید؛ شما بهترین امّت و بهترین گروه هستید. چرا؟ شاید خدا دارد دلیلش را ذکر می‌کند: «تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ». و این چقدر زیباست! و ما چقدر اشتباه کردیم و در بیان این حقیقت و این ساختار برای مردم جهان، ضعف داریم.

چرا نهادهای فرهنگی، دغدغۀ جهانی ندارند و برای مردم جهان فیلم نمی‌سازند؟!

اصلاً این حرف یک حرف جهانی است، ولی بعضی از این قسمت‌ها را برای بعضی از گروه‌ها در ایران نمی‌شود گفت چون درکِ آن را ندارند. مقام معظم رهبری در سخنانی دربارۀ بُعد سیاسی امر به معروف و نهی از منکر می‌فرماید که بعضی‌ها قدرت درک سیاسی و شامۀ سیاسی ندارند... البته بعضی‌ها هم نگاه و شامۀ جهانی ندارند مثل برخی از نهادهای انقلابی که جنبۀ فرهنگی دارند یا جاهایی مثل وزارت ارشاد، صداوسیما و... بنده به بعضی از نهاد انقلابی که گاهی فعالیت‌های فرهنگی می‌کنند، می‌گویم که خواهش می‌کنم شما برای ایران اسلامی فیلم نسازید، بروید برای مردم فرانسه فیلم بسازید، آن‌وقت ما هم می‌آییم وقت می‌گذاریم و نگاه می‌کنیم. آیا اگر یک فیلم جهانی بسازید مردم ایران نگاه نمی‌کنند؟ اتفاقاً مردم ایران جهانی‌تر از همۀ مردم جهان هستند.

من می‌خواهم ببینم چرا سیمافیلم برای مردم جهان فیلم نمی‌سازد؟ به چه مجوز شرعی؟ چه کسی گفته وزارت ارشاد در چهل سال انقلاب دغدغۀ جهانی نداشته باشد؟ چه کسی گفته بخش‌های فرهنگی سپاه نباید به فکر مردم جهان باشند؟ چه کسی گفته ما نباید برای مردم آمریکای لاتین وقت بگذاریم؟ چه کسی به ما این را اجازه داده است؟ آیا ما شرعاً مجاز به این‌همه عقب‌نشینی هستیم؟ در روز قدس، من می‌خواهم از جهانی‌بودن مسئولیت‌مان صحبت بکنم. خداوند متعال در همین آیۀ کریمه در ادامه با اهل‌ کتاب صحبت می‌کند و می‌فرماید: «وَ لَوْ آمَنَ أَهْلُ الْکِتابِ لَکانَ خَیْراً لَهُم‏ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَ أَکْثَرُهُمُ الْفاسِقُون‏» اگر آنها ایمان بیاورند برای‌شان بهتر است. بعد خداوند متعال اضافه می‌کند «مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ»، بعضی از اینها مؤمن هستند و خیلی‌های‌شان هم فسق و فجور دارند، ممکن است در میان شیعیان هم این‌طور مشکلات موجود باشد. آیا زبان جهانی قرآن را می‌بینید؟ اصلاً این آیه یک آیۀ جهانی است. از تربیت جهانی تقریباً در آموزش و پرورش ما خبری نیست.

طرح «محلۀ مردم‌سالار» طرح تحوّل حکمرانی و کوچک‌سازی دولت به‌معنای واقعی کلمه است

در یکی از جلسات گذشته یک مثال طلایی و تمدنی از «بسیج» عرض کردم و گفتم که بسیج، طرحی دارد با موضوع محلۀ مردم‌سالار. این طرح غوغاست، هر کسی می‌خواهد بحث‌های روزهای قبل را پیگیری کند و می‌پرسد «عملاً باید چه‌کار کنیم؟» می‌گویم به طرح محلۀ مردم‌سالار بپیوندید. در طرح محلۀ مردم‌سالار که بسیج، چند سالی است در خیلی از مناطق کشور راه انداخته است، کارهای مردم توسط خودِ مردم انجام می‌گیرد. دیگر این‌طور نیست که بسیج، پستِ بازرسی و شناسایی بگذارد و صرفاً به امنیت بپردازد. بسیج، این شناسایی را برای پیداکردن فقرا، برای راه‌اندازی شغل، برای پیداکردن استعدادها، برای پیوند زدن بین بخش‌های مختلف، در همۀ زمینه‌ها دارد اعمال می‌کند.

من دست بسیج را به‌خاطر این طرحش می‌بوسم، محلۀ مردم‌سالار درواقع تحقق امر به معروف و نهی از منکر و همان «تَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَ التَّقوى» (مائده،2) است. این طرح تحوّل حکمرانی و کوچک‌سازی دولت به معنای واقعی کلمه است. در نهایت، دولت هیچ راهی ندارد جز اینکه بیاید خدمتگزارِ طرح محلۀ مردم‌سالار بشود، این طرح، دیگر مفاسدی مثل مفاسد شوراهای شهر را-که متأسفانه بعضاً پیش آمده است- ندارد، در این طرح، باندهای مافیایی، دیگر قدرت ندارند که بخواهند افراد خودشان را به‌وسیلۀ لیست‌ها به مجلس بفرستند، در این طرح، همه‌چیز شفاف است. خیلی حرف در مورد محلۀ مردم‌سالار هست، ما چون وقت دیگری پیدا نمی‌کنیم، لذا بنده همین الآن این حرف‌ها را عرض کردم.

یکی از دلایل اختلافات داخلیِ بیهودۀ ما این است که مشغول مسئولیت جهانی‌مان نیستیم

من دست بسیج را به‌خاطر این طرح می‌بوسم ولی از بسیج این گلایه را دارم که چرا شما گروه‌ها و کمیته‌های مختلف جهانی درست نکردید که به فکر مردم جهان باشد؟ چرا شما استانِ معین، درست نکردید؟ مثلاً وقتی در یک جایی سیل یا زلزله می‌شود استانِ معین برایش درست می‌کنند. شهرها و روستاها را تقسیم می‌کنند و تکلیف کار هر کسی مشخص می‌شود. الآن ما باید برای صدور پیام‌مان به زبان‌های متعددِ کشورهای جهان، استانِ معین داشته باشیم و تقسیم کار بکنیم.

دیدم یک جوانی زبان عبری می‌خواند. گفتم چرا زبان عبری می‌خوانی؟ گفت می‌خواهم در آن منطقه کار کنم و مسائل آنجا را بدانم. گفتم چه کسی این چیزها را از تو می‌خرد؟ گفت فعلاً من در این باره فکر نکرده‌ام. بسیج ما باید این‌طور باشد! یکی از دلایل اختلافات داخلی بیخود و بی‌مزۀ ما این است که مشغول مسئولیت جهانی‌مان نیستیم؛ می‌گویند سلمانی‌ها وقتی بیکار می‌شوند سرِ همدیگر را می‌تراشند. رئیس جمهور روسیه از معرفیِ مکتب تشیّع در مناطقی که ده‌ها میلیون نفر آتئیست دارد استقبال می‌کند، اینها در اختیار شما هستند چون متعلق به هیچ مذهبی نیستند، بروید حرف‌تان را به آنها بگویید. آن‌وقت بعضی‌ها هنوز دارند درگیری بین مذاهب را پیگیری می‌کنند. ما کارهای مهم‌تر داریم. آیا اگر سریال‌های ماه رمضان‌مان دربارۀ یک مسئلۀ جهانی باشد، مردم تلویزیون را می‌بندند؟ چرا این کار را تا حالا نکردیم؟ به چه مجوزی شرعی‌ای؟ بنده حدود بیست است که در موقعیت‌های مختلف، این مطلب را عرض می‌کنم.

وقتی به بچه‌ها و عناصر فرهنگی، نگاه جهانی بدهیم، تازه می‌فهمند انقلاب یعنی چه!/ انقلاب ما نرم‌افزاری برای آزادسازی جهان است

حضرت امام در اواخر عمر شریف‌شان یعنی در اواخر جنگ یا بعد از پذیرش قطعنامه کلامی دارند که سخن عجیبی است. ایشان می‌فرماید: «مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم ایران نقطۀ شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت ارواحنا فداه است که خداوند بر همۀ مسلمانان و جهانیان منّت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد. مسائل اقتصادی و مادی اگر لحظه‌ای مسئولان را از وظیفه‌ای که بر عهده دارند منصرف کند، خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد. باید دولت جمهوری اسلامی تمام سعی و توان خود را در ادارۀ هر چه بهتر مردم بنماید، ولی این بدان معنا نیست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است منصرف کند.» (صحیفه امام/ج21/ص327)

کار فرهنگی ما هم اگر محدود به مصرف داخلی بشود همین خیانت سهمگین را به دنبال دارد. وقتی که شما به بچه‌ها و عناصر فرهنگی خودت نگاه به بیرون را بدهی، تازه قدر انقلاب را می‌داند، تازه می‌فهمد انقلاب یعنی چه! ما اصلاً دنبال آزادسازی جهان هستیم و انقلاب ما نرم‌افزاری برای آزادسازی جهان است. شهید شاطری و شهید همدانی همین نرم‌افزار بسیج را به سوریه بردند و بزرگ‌ترین نبرد تروریستی تاریخ بشریت را با پیروزی تمام کردند. اینها حرف‌های جدی ما است. ما کدام سریال را برای معرفی حقیقت بسیج به جهان ساختیم؟ من بارها عرض کردم، چون ما فیلم جهانی درست حسابی از دفاع مقدس خودمان نساختیم، رفتند داعش را درست کردند که بدل بزنند چون او هم «الله اکبر» می‌گوید، او هم مثلاً جهاد و شهادت‌طلبی دارد. اینها مشکلاتی است که ما داریم.

حضرت امام فرمود اگر ما در خودمان محدود بشویم محکوم به شکست هستیم

جهان‌اندیشی اصلاً یک فضای دیگری دارد. یک زمانی ما شیعیان و مریدان اهل‌بیت(ع) غریب بودیم و همین‌که از خودمان دفاع می‌کردیم و می‌توانستیم بچه‌های‌مان را حفظ کنیم، از سرمان هم زیاد بود. کسانی هستند که در مناطقی از ایران و آمریکا و آلمان زندگی می‌کنند؛ از برق استفاده نمی‌کنند، از تکنولوژی جدید استفاده نمی‌کنند، از اسب استفاده می‌کنند، عمداً هم این کار را می‌کنند؛ در میان خودشان هم ازدواج می‌کنند. در هجده سالگی به جوان‌شان اجازه می‌دهند که انتخاب بکند، به او می‌گویند: به جهان آزاد و باز می‌روی یا بین ما می‌مانی؟ اگر بین ما بمانی باید مقررات ما را رعایت کنی. آنها خیلی جهان بسته‌ای دارند، می‌گویند ما فقط خودمان را حفظ می‌کنیم، به کسی هم کاری ندارند. زمین کشاورزی خودشان را دارند، محصول خودشان را استفاده می‌کنند. ما هم تا حدودی شبیه آنها هستیم!

اما یک گروهی هستند که دارند به زبان‌های لاتین و غربی، برای معرفی امام حسین(ع) موسیقی‌ درست می‌کنند. این گروه در مشکلات مالی دست و پا می‌زنند. زندگی‌شان را برای این کار گذاشته‌اند. هیچ نهادی در کشور از آنها حمایت نمی‌کند! چون با آنها ارتباط مستقیم دارم از وضع‌شان خبر دارم. این یک مسئله است.

امام می‌فرماید اگر ما محدود به خودمان بشویم شکست‌مان قطعی است. یک عده‌ای از همان زمان حضرت امام، شروع کردند به گفتن این حرف که «ما به کسی کاری نداریم!» درحالی‌که ما باید صادرکنندۀ مردم‌سالاری به جهان باشیم! مردم جهان انتخاب کنند دموکراسی آمریکایی می‌خواهند یا مردم‌سالاری به سبک ایران؟ پشتِ سر مردم‌سالاری به سبک ایران، عقلانیت هست و بحثِ اعتقادات خاصّ شیعی هم نیست؛ اصلاً کلّ دین ما این‌طوری است! این یک سبک زندگی برای مردم جهان است. آیا ما سبک زندگی خانواده در ایران را «جهانی» کرده‌ایم؟ آنها سبک زندگی خودشان را به ما منتقل کردند. به تعداد کسانی که دارند با سگ زندگی می‌کنند نگاه کنید. ما باید کسانی در غرب داشته باشیم که بگویند «این سبک زندگی ایرانی است که ما انتخاب کردیم...» ای جامعه‌ای که نسلت این قدر کم شده است، وقتی خانوادۀ شهیدت را معرفیِ جهانی نکردی، تو محکوم به نابودی هستی! وقتی جهانی نشدی، تو محکوم به شکست هستی؛ شوخی هم ندارد. حضرت امام فرمود: اگر ما در خودمان محدود بشویم، محکوم به شکست هستیم.

روز قدس یک جلوه‌ از همین نکته است. اصلاً روز قدس یعنی ما دربارۀ مسائل عالم، نظر می‌دهیم، ما تعیین می‌کنیم چه کسی در جهان قدرت داشته باشد؛ و الا نمی‌گذارند ما آرام زندگی کنیم. یک تقاضا، انتقاد یا پیشنهاد هم به «سازمانی فرهنگ و ارتباطات اسلامی» دارم. اولاً اگر کلمۀ اسلامی‌ را بردارند و ارتباطات جهانی را بگذارند شاید بهتر باشد، ثانیاً این سازمان ارتباطش را با گروه‌های دانشجویی و گروه‌های مردمی افزایش بدهد و از مردم کمک بگیرد؛ مردم بدانند این سازمان کجا دارد چه‌کار دارد می‌کند؟

باید قصۀ‌ حجِ ابراهیمی را جهانی بگوییم تا همه ببینند

ما برای جهان حرف داریم بزنیم. من دست هنرمندی را می‌بوسم که فیلم‌های جهانی تولید بکند تا مردم جهان سرگرمش بشوند و ببینند. فیلم‌هایی مثل مختارنامه و یوسف پیامبر حرکت‌های کوچکی است که محدود به منطقۀ اسلامی است. یک آقایی یک فیلمنامۀ جهانی برای حضرت ابراهیم نوشته است. فکر کنم پنج سال یا ده سال این فیلمنامه در دست ایشان است. این‌قدر شما برای حضرت ابراهیم(ع) کار نمی‌کنید تا اینکه پاپ از آن‌طرف دنیا به عراق می‌آید و می‌گوید من می‌خواهم خانۀ حضرت ابراهیم(ع) را احیا کنم. ما امّت ابراهیم هستیم! ما علمدار ابراهیم هستیم! حجّ ما حجّ ابراهیمی(ع) است نه حجّ محمدی(ص). همۀ اعمال حج، آثار حضرت ابراهیم(ع) است! آیا ما حج را به جهان معرفی کرده‌ایم؟ آن جوان مسیحی یا یهودی بگوید ما هم که ابراهیم(ع) را می‌شناسیم چرا آنها این‌قدر آثارش را گرامی می‌دارند؟ ما چرا با ابراهیم(ع) قطع ارتباط کردیم؟

ما با حج‌مان جهانی هستیم ولی سعودی‌ها موفق شدند حج را محدود کنند مثل آن دو قبیلۀ شیعه و مسیحی‌ که در خودشان محدود هستند. حدود ده دوازده سال پیش بعضی از دوستان را ترغیب کردیم به حج رفتند تا یک فیلمنامۀ جهانی برای حج بنویسند که همۀ کودکان جهان، آن را نگاه کنند و بفهمند ماجرای حج چه بوده است؟ مسلمان‌ها می‌گویند این حجّ ابراهیمی است، حضرت ابراهیم(ع) مال همۀ ادیان است. قصۀ‌ حج را جهانی بگوییم تا همه ببینند. حالا مسلمان‌ها قدم جای پای حضرت ابراهیم(ع) گذاشتند و افتخارش مال اینهاست. شما هم بفرمایید بگویید حضرت ابراهیم(ع) که بودند؟ هرچه از حضرت ابراهیم(ع) دارید شما بگویید ما هم بگوییم. ایشان فراتر از همۀ ادیان است.

جالب است؛ غربی‌ها و پاپ می‌خواهند حضرت ابراهیم(ع) را مطرح ‌کنند برای اینکه قدرت اسلامی‌مان را ضعیف کند. درحالی‌که این نقطۀ قوّت ماست که حضرت ابراهیم(ع) مال این سرزمین است! اصلاً بیا ما برایت حضرت ابراهیم(ع) را بگوییم! ما باید تا الآن ده تا فیلم برای حضرت ابراهیم(ع) می‌ساختیم. چرا نساختیم؟ چرا ما جهانی فکر نمی‌کنیم؟  این یک خط است. آنهایی که سیاسی هستند می‌دانند چه کسانی این خط را دنبال کردند و کار کردند. ممکن است بسیاری از مردم خوب ما به‌خاطر نجابت جمهوری اسلامی که هیچ‌کسی را افشا نمی‌کند، نمی‌دانند واقعاً کسانی وجود دارند که مخالف جهانی‌بودن هستند؟!

الآن مسئلۀ حجاب، اصلاً یک مسئلۀ جهانی و یک مطالبۀ جهانی ماست! بعضی از دوستان ستاد امر به معروف و نهی از منکر می‌گویند تو چرا به حجاب اولویت نمی‌دهی؟ بنده اولویت می‌دهم؛ بیایید تا روز قیامت دربارۀ حجاب در فرانسه با هم صحبت کنیم و در موردش کار کنیم. من با فرانسوی‌های محترمی صحبت کرده‌ام یکی از آنها ژنرال بازنشسته بود، یکی معلم بود، یکی دانشگاهی بود...آنها می‌خواهند حجاب را در فرانسه احیا کنند و معتقدند حلقۀ «لندن، واشنگتن، تل‌آویو» حجاب را در فرانسه نابود کرده است. بیایید برویم با آنها همکاری کنیم.

(الف3/ن2)


<<جلسه قبل

جلسه بعد>>

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...